Sisällön tarjoaa Blogger.

Suunnitelmia ja tavoitteita keväälle


Sehän oli kevään ensimmäinen päivä, jee! Ja perinteisesti vuodenajan vaihtuessa meikä on tehnyt vähän suunnitelmia ja asettanut tavoitteita kevättä varten. Mitään kovin suurta ja ihmeellistä ei ole tiedossa, kun pääpaino on tietenkin vauvan hoidossa, mutta pitäähän sitä yrittää itsestäänkin pitää huolta.


Ja tällaisia ajatuksia mun kevään listassa nyt on:

Sokerin vähentäminen ja terveellisesti syöminen. Mun tammikuu meni aika pitkälle sokerittomasti, mutta helmikuussa tuli syötyä taas vähän mitä sattuu, kun tarjolla oli jos jonkinlaista laskiaispullaa ja Runebergintorttua ja pitihän sitä vauvaakin vähän baakelsseilla juhlistaa. Nyt vois kuitenkin palata taas ruotuun ja jättää valkoisen sokerin pois. En ehkä jaksa olla nyt liian natsi asian suhteen ja ajattelin, että esim. kuivattuja hedelmiä, raakasuklaata tms. vähän terveellisempiä herkkuja voi välillä kyllä syödä. Yritän muutenkin panostaa terveellisesti syömiseen, sillä se kummasti kyllä auttaa jaksamaan. Mulla on myös vähän huono tapa syödä paljon sellasia välipala-asioita pitkin päivää ja jättää kunnon ruoka syömättä, mutta nyt mä yritän panostaa oikean ruoan laittamiseen. Mitään varsinaista dieettiä en aio pitää, vaikka muutama extrakilo vielä raskaudesta onkin. Elättelen toiveita, että ne sulais ihan sillä, että jättää herkut vähemmälle ja koittaa liikkua sen verran kuin kerkeää...

IMG_7982

Liikunta. Ja toinen kevään tavoite onkin siis liikunnan lisääminen. Oon nyt pari viikkoa käyttänyt mun Polar Loop aktiivisuusranneketta ja ollut suoraan sanottuna aika kauhistunut siitä kuinka vähän päivän aikana on tullut liikuttua! Elämässä ennen vauvaa tavoitteena olevat 10 000 askelta tuli täyteen aika huomaamatta ja aktiivisuustasot oli lähes aina täynnä, ellei nyt ihan viettänyt sunnuntain löhöpäivää sohvalla. Mutta nyt en oo saanut aktiivisuustavoitetta täyteen vissiin yhtenäkään päivänä! Eilen kävin tunnin vaunulenkillä ja ajattelin, että nyt varmasti ainakin askeleet tulee täyteen, mutta eipä tullutkaan! Apua... Tästä kyllä huomaa selkeesti myös sen kuinka esim. istumatyöläiselle ei riitä se tunnin lenkki tai jumppa päivässä, jos muuten koko päivä menee takapuoltaan lepuuttaen. Niinpä tavoitteena on tehdä edes se vaunulenkki päivittäin ja alkaa vähitellen harrastaa vähän enemmänkin jumppaa. Sitten kun oon vähän saanut lihaksia takaisin ja vatsalihaksia palauteltua paikoilleen, voikin palata taas sirkustreenin pariin! Alkaa oleen nimittäin jo vähän ikävä sitä hommaa...

IMG_7986

Säästäminen. Mä oon onneksi päässyt yli mun synnytystä edeltäneestä ostohuumasta ja muutenkin viimeaikainen shoppailurumba alkaa olemaan ohi. Joten nyt onkin aika elää vähän säästäväisemmin. Hartaissa toiveissa on Balin matka ens kesälle, mutta saa nähdä jääkö se vain haaveeksi... Pitää ainakin yrittää säästää! Tähän liittyen haluaisin laittaa myös vähän turhia kamoja nettiin myyntiin. Oon tälläsissa asioissa välillä vähän saamaton, mutta nyt täällä kotona ollessa luulis olevan aikaa pyörittää vaikka millasta kirppistä. Toinen projekti vois olla vaatekaapin totaalinen organisoiminen. Kunhan tää pylly vähän vielä pienenis, niin loputkin vanhat vaatteet alkais mahtumaan päälle. Keväisin yleensä tekee mieli ostaa paljon uusia vaatteita, mutta ehkä mulle riittää tänä vuonna se, että omasta vaatekaapista alkaa löytymään kaikkea kivaa, jota ei ole päässyt pitkään aikaan käyttämään.

Nukkuminen. Bonuksena yritän panostaa myös nukkumiseen sen verran kun vaan pystyn. Tosta Polar Loopistahan näkee myös unen määrän ja mun yöunet on menneet aika laidasta laitaan. Vähän hirvittää katsoa, kun mittari on välillä näyttänyt 2-3h yöunia... Ja siltä se on välillä tuntunutkin. Siinä ei paljon sitten jumpat kiinnosta, vaan pitää vaan toivoa, että jossain välissä olis mahdollisuus ottaa päiväunet. Ja se on musta ihan ok.

Joten näillä tavoitteilla mennään kohti kesää!

Ei kommentteja