Sisällön tarjoaa Blogger.

Singapore: Sentosa Island ja S.E.A Aquarium

Me päätettiin viettää viimeinen päivä Singaporessa vierailuun Sentosan viihdesaarella. Sentosalle voi saapua monella eri tavalla kuten vaikka ilmojen halki riippuhissillä, mutta me päädyttiin halvimpaan vaihtoehtoon ja otettiin metro Sentosaa lähimmälle Harbour Front -pysäkille ja käveltiin sinne siltaa pitkin. Oltiin varauduttu reippailuun paahtavassa auringossa, mutta matka olikin ihan iisi, kun koko silta oli katettu ja välillä matka taittui sutjakasti liukuhihnoja pitkin. Joten kävely saarelle ei ollutkaan mikään huono vaihtoehto ja kevyempää kuin odotettiin.

IMG_5631Huom. varusteena oleva täi-huivi...

Sentosa on täysin turistien viihdyttämistä varten rakennettu saari ja sieltä löytyy varmasti kaikille jotain mieleistä tekemistä. Ehkä kuuluisampana on tietenkin Universal Studios, mutta sieltä löytyy myös mm. Underwater World Singapore, Sentosa 4D Adventure Land, Trickeye Museum jne. jne... Saari on valtava ja siellä voisi viettää vaikka koko loman, sillä sieltä löytyy omat hotellit, ostoskeskukset, ravintolat, golfkenttä ja jopa sinne rakennettu uimaranta. Toinen asia sitten on, että haluaako joku todella viettää siellä koko lomansa... Me oltiin oltu rannalla Balilla jo niin paljon, ettei käyty edes katsomassa Sentosan rantaa, vaikka kieltämättä olisi tehnyt mieli siinä kuumuudessa pulahtaa välillä uimaan. Rannan hiekka on kuulemma tuotu Havaijilta (eikö lähempää todella olisi löytynyt?) eikä siis mitenkään luonnontilassa oleva paikka.

Sentosalle saapuessa on kannattanut jo valmiiksi miettiä mitä siellä haluaa tehdä, sillä muuten valinnan vaikeus voi hämmentää ja viedä aikaa. Kannattaa myös varautua rahan menoon, sillä sitä saarella saa palamaan ihan loputtomia summia, jos haluaa. Lippuja kohteisiin voi ostaa etukäteen, jolloin niitä voi saada vähän halvemmalla ja ehkä välttyä jonottamiselta. Myös erilaisia settitarjouksia on saatavilla, jos haluaa mennä usempaan paikkaan.

Me päädyttiin käymään S.E.A. Aquariumissa, jonne ei oltu ostettu lippuja aikaisemmin, vaan jonotettiin ne vaan ovelta, joka tapahtuikin ihan yllättävän nopeasti. Liput maksoivat noin 20e/hlö, joka oli mun mielestä ihan kohtuullinen hinta verrattuna moneen muuhun huvitukseen Sentosalla. Rio tykkää paljon kaloista ja merenalaisesta maailmasta enkä mäkään ollut aikasemmin käynyt kuin Sea Life:ssa, joten oli ihan mielenkiintoista mennä katsomaan tommosta vähän isompaa akvaariopaikkaa.

Ensimmäiseksi aulassa saattoi seurata jonkinlaista tarinallista esitystä Nooan arkin edessä, mutta me ei jaksettu jäädä sitä katsomaan, vaan jatkettiin heti eteenpäin. Porteista sisäänpäästyä kuljettiin "museoalueen" läpi, jossa oli esitelty eri maita merialueiden ympäriltä, joista merenelävät olivat kotoisin. Ei jaksettu niitäkään katsella kovin tarkkaan, mutta ainakin Indonesia ja Egypti tuli vastaan.

IMG_5647Nooan arkin toiselta puolelta näki sen sisäpuolellekin.

Sitten päästiin itse akvaario-osastolle ja katselemaan kaloja. Ja niitähän riitti! Kuten myös ihmisiä! Paikka oli aivan täynnä aasialaisia turisteja ja jokaiselle altaalle sai hetken odotella, että pääsi edes lähemmäs katsomaan. Tai me ainakin oltais kiltisti odotettu vuoroamme, mutta pian tajuttiin se turhaksi, kun ei kukaan kiinalainenkaan odottanut ja huomattiin, että jos jotain halusi nähdä piti vain tunkea itsensä parhaille paikoille. Onneksi osa altaista oli valtavan kokoisia ja kaikille riitti hyvin tilaa. Tää on varmaan taas näitä tiheään asuttujen maiden kulttuurieroja, sillä muita tungetsiminen ei tuntunut edes haittaavan... Ja mä sain taas tuolla järkyttyä siitä, kuinka kaikki aasialaiset lapset eivät olekaan niin kilttejä ja hyvinkasvatettuja ja heistä saattaa lähteä yllättävänkin kova möykkä.

Mutta niitä kaloja ja muita mereneläviä oli kyllä valtavasti niin meristä kuin makeista vesistäkin. Oli vaikka minkä värisiä kaloja, haita, meduusoja, merihevosia jne. Paikassa kiersi selkeä reitti, jota kulkemalla näki kaikki altaat ja noin puolessa välissä oli jättimäinen allas, jonka edessä oli "katsomo", jossa saattoi istuskella tai syödä vaikka vähän evästä kahviosta. Mekin pidettiin siinä pieni breikki ja syötiin suklaamuffinsia. Salissa soi rauhallinen musiikki ja kalojen tuijotteluun uppoutui helposti hetkeksi jos toiseksikin.

Sea

Sea 2

S.E.A. Aquariumissa oli myös pari delfiiniä, joka tuntui kyllä väärältä... Vaikka eihän niitä kalojakaan tietenkään ole akvaarioihin tarkoitettu, mutta delfiinit on niin paljon fiksumpia kalat ja kaipaavat muutenkin paljon tilaa ympärilleen. Turistien oli myös mahdollista sukeltaa happikypärät päässä delfiinien kanssa, joka on sellaista aktiviteettia, jota mä en välttämättä mielellään tukis... Nähtiin sukeltajia myös hai-altaassa. Mutta muuten paikka vaikutti hyvin vastuuntuntoiselta, sillä altaat olivat tosi isoja ja esillä oli paljon tietoa merien ja lajien suojelusta sekä kierrättämisestä.

IMG_5771Kierrätystaideteos

Me kierreltiin S.E.A. Aquariumissa joku parisen tuntia, jonka jälkeen tuli kalaähky. Lipulla olis päässyt katsomaan myös jonkun esityksen, mutta ei tajuttu katsoa sen aikataulua eikä jaksettu enää kierroksen lopussa lähteä takaisin päin. Missattiin myös kalojen ruokinta-ajat. Kaikenkaikkiaan oli ihan käymisen arvoinen paikka ja rahalleen sai kyllä vastiketta!

S.E.A. Aquariumin jälkeen katseltiin vielä hetki ympärillemme Sentosalla, mutta ei jaksettu kovin pitkälle lähteä. Kuvat tietty piti käydä ottamassa Universal pallukan edessä.

IMG_5780Mulla kävi tuuri, kun pääsin kuvaan ihan yksin, toisin kuin Riolla, jolla oli kaikissa kuvissa muitakin turisteja ympärillä. Ei tosiaan oltu ainoot, jotka halus vastaavat kuvat ja aasialaiset ei taas osanneet odottaa ja mennä vuorollaan kuvattaviksi...

Sitten jätettiin Sentosa taakse ja köpöteltiin siltaa pitkin takaisin. Ei raaskittu syödä kalliilla Sentosalla ja nälissään mentiinkin ensimmäiseen paikkaan, joka tuli vastaan...

IMG_5789Joka oli tämä...

Ruoka- ja nettihetken jälkeen mentiin vielä katsomaan Singaporen kuuluisaa shoppailukatua Orchard Roadia. Shoppailtavaa sieltä ei kyllä meille löytynyt, sillä katu oli täynnä niin hienoja merkkiliikkeitä, ettei kehdattu katsella niitä kuin ulkoapäin. Valillä sentään käveltiin parin ostoskeskuksen läpi, joissa nautittiin lähinnä ilmastoinnista. Mutta tulipahan nähtyä ja kävellessä tuli analysoitua reissua ja mitä Singaporesta ylpäätään oltiin mieltä.

Sitten palattiin Little Indiaan, josta haettiin meidän säilytyksessä olleet reput ja lähdettiin kohti lentokenttää ja pitkää kotimatkaa.

IMG_5802Siinä on muuten ne mun Singaporesta ostamat kivat kengät.

Semmoinen oli siis meidän pikavisiitti Singaporeen! Voisin vielä tehdä Singaporesta pienen koosteen ja kasata ajatukset yhteen mitä siitä jäi mieleen.

Kivaa viikonloppua ja mahdollista huomista vapaapäivää! Mulle tuli kans ylimääräinen vapaa, kun en pääse mitenkään töihin...