Sisällön tarjoaa Blogger.

Rio kokkaa: Nasi goreng


Multa on joskus kysytty reseptejä indonesialaiseen ruokaan, mutta enhän mä semmosta osaa tehdä ollenkaan! Suoraan sanottuna kaikki Indo-ruoka ei ees oo ihan hirveesti mun mieleen... Mulla on toki muutamamia suosikkeja, jotka maistuu oikein hyvin, mutta usein ruoka on mulle joko liian tulista tai sitten se ei maistu oikein millekään. Indonesiassa monen ruoan kanssa syödään tulista sambal -kastiketta, joka on liian hottia mulle, mutta sen pois jättäminen voi tehdä ruoasta vähän tylsää. Maapähkinäpohjaisia kastikkeita käytetään myös paljon, jotka mulle kyllä maistuu ja satay -vartaat onkin mun yksi suosikki. Myös tempeh on hyvää, vaikka välillä se Indonesiassa mun mielestä valmistetaankin liian makeaksi.


Mun ehkä lempparein Indo-ruoka on kuitenkin yksinkertainen paistettu riisi, eli nasi goreng. Rio tekee sitä välillä kotonakin ja ajattelin nyt jakaa siihen tällaisen suurpiirteisen ohjeen, sillä siihen ei tarvitse mitään kovin erikoisia aineksia.

Rion nasi goreng (2 normaalia annosta ja 1 aasialaisen annos/ noin 5 normaalia annosta)

4 dl riisiä

250g broileria

sipulia

valkosipulia

kevätsipulia

3- 5 kananmunaa

suolaa

pippuria

makeaa soijakastiketta (esim. ABC, saa ainakin Hakaniemen Aasia-kaupoista)

ketsuppia

oliiviöljyä

(natriumglutamaattia)

Ensin keitetään riisi. Meillä käytetään riisinkeitintä ja nasi gorengia tehtäessä Rio saattaa pyytää mua tekemään riisin, sillä mun riisitä tulee kuulemma aina niin kuivaa (johtuu siitä, etten aina jaksa niin kauheen hyvin pestä sitä...), joka on tässä siis hyvä. Varmaan myös esim. edellispäivältä jäänyt riisi voisi käydä, meillä vaan ei koskaan riisiä pistetä jääkaappiin.

Sitten paistetaan munat jokaiselle syöjälle. Voi tehdä joko munakasta tai paistettuja munia, ihan kuinka tykkää ja mitä enemmän käyttää öljyä, sen parempi. Valmiit munat laitetaan lautasille odottamaan.

Kun riisi on valmista, kuumennetaan wok-pannu hyvin kuumaksi ja paistetaan öljyssä sipuleita, joita voi laittaa sen verran kuin haluaa (mukaan voi lisätä myös jotain muitakin vihanneksia, Jerinan huomio). Lisäksi pannuun laitetaan paistumaan broilerit ja rikotaan sekaan yksi tai pari kananmunaa. Myös katkaravut sopii tosi hyvin nasi gorengiin. Lopuksi lisätään pannulle riisi ja mausteet ja sekoitellaan kaikki mukavasti sekaisin. Ja sitten vaan setti lautaselle munien viereen.

Omasta mielestäni natriumglutamaatin käyttäminen on ihan turhaa ja ruoka maistuu ihan varmasti hyvin ilman sitäkin. Aluksi ihmettelin myös vähän ketsupin käyttöä, mutta sepä taitaa ihan kuulua nasi gorengiin ja sitä käytetään Indonesiassakin.

SAM_1920

SAM_1923

Nasi gorengin kanssa syödään yleensä krupuk -lastuja, mutta kun Rio teki nää annokset viikonloppuna Euroviisu-eväiksi, ne pääsi unohtumaan, joten niistä ei nyt valitettavasti ole kuvaa.

Tästä siis hyvä, helppo ja semi-epäterveellinen mättö nautittavaksi vaikka jääkiekkoa katsellessa!

Maistuuko muille indonesialainen ruoka? Mitkä on teidän suosikit?

2 kommenttia

  1. Maistuu todellakin! Mun lemppareita myös Nasi Goreng sekä myös Chicken Satay vartaat vai mikäs niiden nimi onkaan. :)) Täytyypä joku päivä tehä ite Nasi Gorengii. <3

    VastaaPoista
  2. Samat suosikit siis kun mullakin! :) Harmi, ettei Rio taida osata tehdä satay-kastiketta, kun kanavartaat kyllä maistuis...

    VastaaPoista