Sisällön tarjoaa Blogger.

Päiväristeily Tallinnaan ja tunnelmalliset joulumarkkinat

Viime lauantaina me käytiin Rion kanssa päiväristeilyllä Tallinnassa. Ohjelmassa oli joulumarkkinoita ja tarjoilujen ostamista tän viikonlopun tupareita varten. Me lähdettiin aamulla aikaisin, joka ei ehkä ollut kovin fiksu ratkaisu tälläiselle, joka on tottunut nukkumaan nyt vähän pidempään ja toiselle, joka oli edellisen illan myöhään töissä...
Oltiin ajateltu, että voidaan laivassa vielä vähän lepäillä, mutta siellähän oli niin kauhea myrsky, että mulle tuli ihan paha olo. En yleensä koskaan voi pahoin merellä, huvipuistossa tms., mutta nyt jotenkin tuntu siltä, että vauva vaan vello mahassa, joka ei ollut kovin mukavaa. Matkasta kuitenkin selvittiin ja lähdettiin kohti harmaata Tallinnaa.

Ensin käytiin perinteisesti Viru-keskuskessa kiertelemässä kauppoja ja haettiin vähän ruokakaupasta eväitä. Mä kattelin Accessorize -kaupasta semmosta kivaa kettulaukkua, jota jäin kuitenkin miettimään vähän liian pitkäksi aikaa, sillä kun olin päättänyt mennä takaisin sen ostamaan, olivatkin ne jo loppuneet! Mua jäi harmittamaan asia niin paljon, että yritin metsästää kyseistä laukkua myöhemmin Suomestakin, huomatakseni vain, ettei täällä ole enää koko liikettä! Voi voi...

Virun jälkeen suunnattiin vanhaan kaupunkiin joulumarkkinoille. Ilma oli aika tuulinen ja harmaa, mutta se ei onneksi tunnelmaa haitannut. Tori oli täynnä suloisia pieniä kojuja, joista sai käsitöitä, ruokaa ja tietenkin lämmintä juomaa. Glögikojuja oli itseasiassa niin paljon, että ainakin tässä tilassa siellä mun mielestä oikein haisi viina... Ilmankos monet suomalaiset näyttivätkin viihtyvän markkinoilla. Nähtiin myös porojen aitaus, mutta ne taisivat silloin juuri olla tauolla tai jossain, sillä ei niitä näkynyt koko aikana, kun torilla oltiin. Lapsille oli myös pieni karuselli ja keskellä toria suuri lava, jossa varmaan jossain vaiheessa olisi ollut jotain ohjelmaakin.

Tallinnan joulumarkkinat

Markkinat oli oikein kivat, mutta varmaan vielä tunnelmallisemmat illan hämärtyessä. Vähän oli ehkä tylsää, että monissa kojuissa oli myynnissä samanlaisia tuotteita, joten joka toinen tuntui myyvän samoja villapaitoja ja huopahattuja... Markkinat oli aika erilaiset kuin vaikka Turun joulumarkkinat, joilla juuri edellisenä viikonloppuna käytiin, mutta molemmista löytyi kyllä omanlaisensa mukava joulutunnelma.

Torikierroksen jälkeen meille tuli nälkä ja kylmä, joten lähdettiin etsimään jotakin ruokaa. Tallinnassa on paljon kivoja ravintoloita, mutta me ei tietenkään oltu yhtään mietitty minne mentäis ja nälissään suunnattiinkin vain johonkin, joka tuli vastaan. Nyt en edes itseasiassa muista ravintolan nimeä, mutta se oli italiailainen paikka vanhan kaupungin porteilla, vastapäätä sitä kukkamyyjien rivistöä (joka nyt muuten loisti poissaolollaan remontin vuoksi). Kun italialaisesta oli kyse, meni meikä pizzalla, joka oli ihan jees, mutta ei mitään maata mullistavaa. Rio puolestaan otti lampaan ribsejä, jotka oli tosi hyviä. Rauhallinen ravintola sijaitsi yläkerrassa ja katutasossa oli kahvilan puoli, jossa näytti olevan vähän enemmän eloa ja tosi hyvännäköisiä herkkuja vitriinissä. Ei kuitenkaan jaksettu enää jälkkäreitä, joten ne jäi maistamatta.

Sitten olikin jo aika valua muutaman kaupan kautta ja tuliaishoppailujen jälkeen kohti satamaa. Paluumatkalla ei onneksi keinuttanut ihan niin paljoa ja matka meni ihan mukavasti. Sen verran oli kuitenkin raskas reissu, etten jaksanutkaan lähteä enää pikkujouluihin, joihin olin suunnitellut jatkavani suoraan laivalta. Kai se pitää uskoa, että ei tässä nyt ihan samalla tavalla jaksa enää mennä kuin normaalisti... Loppuilta menikin siis ihan vaan kotisohvalla jalat kattoa kohti.

Vaikka Tallinna alkaa olemaan monelle jo aika koluttu paikka, niin onhan siellä kiva aina välillä pyörähtää. Riollekin tää oli vasta toinen kerta, niin sekään ei vielä oo kerennyt kyllästymään. Nyt joulun alla kannattaa Tallinnassa käväistä vaikka vaan joulumarkkinoilla, lahjaostoksilla ja syömässä hyvin. Markkinat on auki joka päivä klo 10.00-19.00 8.1.2016 asti, joten vielä kerkeää hyvin!

P.S. Jos haluat pysyä mun menossa mukana vähän reaalimmassa ajassa, kannattaa seurata Eat Hoop Love:n Facebook-sivua ja mun Instagramia.