Sisällön tarjoaa Blogger.

Luonnonkosmetiikkaprojekti 2016: loppuraportti

Luonnonkosmetiikkaprojekti 2016

Vuosi lähenee loppuaan ja samalla myös mun luonnonkosmetiikkaprojekti! Mitä tapahtui vuodessa ja miten aion jatkaa? 

Projekti oli todella mielenkiinoinen, antoisa ja löysin useita tuotteita, jotka jäävät varmasti tulevaisuudessakin käyttöön. Tässä muutamia huomioita, joita vuoden aikana tuli tehtyä:

  • Kosmetiikka kuluu yllättävän hitaasti. Esim. ensimmäinen luonnonkosmetiikkatuotteeni, Santen yövoide, kesti noin yhdeksän kuukautta, vaikka käytin sitä joka ilta. Kun olin päättänyt käyttää entistä normikosmetiikkaa ensin loppuun, kesti yllättävän kauan edes päästä vauhtii tässä projektissa. Luonnonkosmetiikkameikkejä en kerennyt edes paljoa kokeilemaan, sillä vanhat ei vain tunnu loppuvan, kun meikkaan sen verran vähän. Toisaalta taas kun kosmetiikka ei yleensä säily hyvänä vuotta tai kahta kauempaa, olen nyt myös käynyt vanhoja tuotteita läpi ja heittänyt joitakin näin loppuvuodesta jo ihan roskiin...   

  • Hiusasiat on hankalia. Aluksi olin hiustuotteiden osalta hieman peloissani, koska mulla oli ollut aikaisemmin aika huonoja kokemuksia eräästä palashampoosta. Olen kuitenkin nyt käyttänyt luonnonkosmetiikkashampoota ja -hoitoainetta lähes koko vuoden ja ollut tyytyväinen, joka voi myös johtua osittain siitä, että suuri osa hiuksistani alkaa olemaan melko luonnontilassa, sillä en ole värjännyt niitä puoleentoista vuoteen. Ollessani vuoden lähinnä kotona, ei hiuksia ole tullut kovin usein föönailtua, suoristettua tai kiharrettua, joten mitään muita hiustuotteita ei ole pahemmin tarvinnut, mutta silloin kun olen jotain edellä mainutuista tehnyt, olen käyttänyt huoletta ihan normi lämpösuojaa ja lakkaa. Ja niin tulen tekemään ehkä tulevaisuudessakin, ellei vastaan tule joitain oikeasti toimivia vastaavia tuotteita luonnonkosmetiikasta.

luonnonkosmetiikkaIhan jokaista putelia ei varmaan ole tullut blogissa esiteltyä, mutta suurin osa ainakin. Tässä postauksessa kuvituksena vielä tuotteita, joita nyt on käytössä, mutta jotka on unohtunut esitellä. Toi Benecos puhdistusgeeli on hyvä. Shampoo loppui joku aika sitten ja oon käyttänyt Rion joskus lahjaksi saamaa Santen miesten saippua+shampoo juttua, joka haisee hirveelle, mutta on ollutkin ihan yllättävän hyvä, enkä ole sen takia muistanut ostaa uutta shampoota. Hoitoaineena Laveran ruusu, joka on ihan hyvä, mutta tuoksu ei ole ihan mun mieleen. Aikamoinen yhdistelmä muuten tää miesten Sante ja ruusu... haha. Pitää lähtä shampoo ostoksille pian!
 
  • Olen löytänyt uusia aivan lempituotteita itselleni. Välillä uuden kokeileminen on vähän jännitäävää, mutta sen avulla voi löytyä uusia suosikkeja. Santen yö- ja silmänympärysvoide ovat mahtavia, Mossan kasvotuotteet ihania ja Schmidt'sin deodorantti ehkä paras, jota olen koskaan koittanut.

  • Myös luonnonkosmetiikka voi tuoksua hyvältä. Mä tykkään hyvältä tuoksuvasta kosmetiikasta ja olen yllättynyt useamman kerran siitä, että kaikki luonnonkosmetiikka ei todellakaan tuoksu ruoholta. Jossain vaiheessa kiinnostaisi kokeilla myös luonnonkosmetiikkahajuvettä, jota en vielä ole tehnyt (sillä ne joita olen haistellut, eivät ole oikein vakuuttaneet, mutta uskon, ettei oikea vain ole tullut vielä vastaan).

luonnonkosmetiikka vartalovoide
Vartalovoiteita on tullut testattua varmaan eniten, sillä laitan niitä aina suihkun jälkeen. Tää Laveran hunajantuoksuinen voide on varmaan ensimmäisiä, joita Ruohonjuuressa katselin, mutta nyt vasta oon sellaisen ostanut. Ja tää onkin varmaan vuoden paras voide. Niin ihanan tuoksuinen! Urtekramin Shea butter on myös hyvä, mutta todella paksu ja oon käyttänyt sitä lähinnä pakkaspäivinä.

  • Luonnonkosmetiikka ei ole aina kallista. Yllätyin myös hieman siitä, että luonnonkosmetiikkaa, kuten tavallistakin kosmetiikkaa, löytyy eri hintaryhmistä ja ihan markettikosmetiikan hinnallakin voi saada hyviä luonnonkosmetiikkatuotteita. Edullisia ja hyväksi toteamiani merkkejä ovat mm. BenecosMossa ja Born to Bio. Kosmetiikkaan näin tarkkaillessa ei tullut myöskään ostettua mitään heräteostoksia tai tarpeetonta eikä mikään tuote ollut niin huono, ettenkö olisi sitä loppuun asti käyttänyt. 

  • Hammastahna mietityttää yhä.  Hammastahna oli ainut tuote, jota en oikeastaan edes harkinnut vaihtavani, sillä pelkään, että ilman fluoria hampaat menisivät huonoon kuntoon. Mutta nyt tiedän, että fluorillistakin luonnonkosmetiikkahammastahnaa on olemassa ja sellaista voisi toki koittaakin. Ajattelin myös aloittaa nyt vuoden alussa taas pienen oil pulling -kuurin kookoöljyllä, jota olen tehnyt aina välillä, mutta joka on vähän Myyn synnyttyä unohtunut.

  • Sertifikaattiviidakko. Jos haluaa olla täysin varma, että käyttää vain ja ainoastaan luonnonkosmetiikkaa, saa olla tietoinen monenlaisista merkeistä purkkien kyljissä ja eri sertifikaateista.

Hurraw huulirasvat
Nää Hurraw! -huulirasvat on ihan mun lemppareita. Näistä paras on toi ihanan raikas Pitta. Kanelintuoksuisesta tulee myös hieman sävyä ja se tuoksuu ihan joululta. Laveran huulikiiltoa ei oo tullut käytettyä kuin pari kertaa, mutta ihan kelpo kamaa sekin.

Miten aion sitten jatkaa ensi vuonna?

Aion todellakin jatkaa luonnonkosmetiikan käyttämistä ja vaihtaa tuotteita, joihin en vielä edes päässyt, kuten monet meikit. Lupaan myös miettiä sitä hammastahna-asiaa. En kuitenkaan aio olla täysin ehdoton (kuten en tähänkään asti) ja esim. esiintyessä käytän varmasti normimeikkejä ja normihiuslakkaa. Mua vähän kiinnostais myös esim. Lushin tuotteet, jotka eivät ole luonnonkosmetiikkaa, mutta kuitenkin ehkä vähän parempaa kuin monet muut tuotteet... 
Pikku Myy ei vielä pahemmin käytä kosmetiikkaa, vain välillä vähän saippua kylpyvedessä ja hoitoöljyä, jos iho meinaa kuivua, mutta aion hänellekin tulevaisuudessa käyttää pääasiassa luonnonkosmetiikkatuotteita, sillä jos haluan itsellenikin luonnollisempia ja parempia tuotteita ilman turhia myrkkyjä, niin miksen käyttäisi niitä tietysti myös lapselle.

luonnonkosmetiikka
Tämän verran on vielä purkkeja odottamassa korkkaamista...

Tässä vielä kaikki aiheeseen liittyvät postaukset:









 

Tää oli kaikenkaikkiaan mahtava ja hauska projekti, jota suosittelen muillekin! Tällaisista uuden vuoden lupauksista mä tykkään! 

Ja varmasti raportoin jatkossakin uusista luonnonkosmetiikkakokeiluista blogissa, varsinkin jos jotain uusia helmiä löytyy. 

Ei kommentteja