Sisällön tarjoaa Blogger.

Uutuuksia keittiössä


Mä oon viihtynyt viimeaikoina hyvin keittiössä, kun siellä on niin hyvin tilaa puuhastella ja aikaakin mulla on tässä nyt ollut vähän tavallista enemmän. Ja nyt ajattelinkin esitellä kolme uutta tuotetta, joita oon tässä viime aikoina testannut.


Fibrex sokerijuurikaskuitu

Gluteenitonta kaurakuitu -pizzapohjaa tehdessä ostin Fibrex sokerijuurikaskuitua, joka olikin mulle aivan uusi tuote. Nimestään huolimatta tuote ei sisällä sokeria, vaan on hyvä gluteeniton kuitulisä käytettäväksi esimerkiksi leivontaan. Hiutaleet sitovat 3-4 kertaa painonsa verran vettä, joten niitä tulee turvottaa nesteessä ennen  käyttöä. Sokerijuurikaskuitu hiutaleita voi leivonnan tai ruoanlaiton lisäksi lisätä vaikka puuroon, jogurttiin tai smoothieen kuitupitoisuuden nostamiseksi. Kuidut ovat hyväksi vatsan toiminnalle, mutta kuidunlähteitäkin on hyvä vaihdella aina välillä, ettei kroppa totu yhteen liikaa. Itse olen käyttänyt esim. puurossa chian-siemeniä, leseitä tai pellavansiemenrouhetta (ei raskausaikana) ja Fibrex onkin hyvää vaihtelua näihin. Pussi löytyi ihan perus S-marketista ja maksoin muistaakseni 4-5e.

Fibrex100g sokerijuurikaskuitua sisältää: 200kcal, 1g rasvaa, 5,5g hiilihydraattia, 8g proteiinia ja 67g kuitua.



Ravintohiiva

Ravintohiiva (toiselta nimeltään oluthiiva) on myös mulle uusi tuote, jota sain kokeiluun kaverilta. Olin kyllä lukenut siitä jo aikaisemmin, mutten vain ollut tullut ostaneeksi sitä testiin. Ravintohiiva on monipuolinen ravintolisä, joka sisältää paljon b-vitamiinia, fosforia, rautaa ja magnesiumia. Se on myös gluteeniton, maidoton ja vegaaninen. Ravintohiiva antaa ruoalle juustoisen/pähkinäisen maun ja sitä voi lisätä esimerkiksi keittoihin, salaatteihin, dippeihin tai kastikkeisiin. Itse olen käyttänyt sitä toistaiseksi vain pastakastikkeen päällä, jossa se muistuttaa hieman parmesania, mutta pitää ehdottomasti kokeilla vaikka jotain dippiä, sillä tykkään kyllä sen mausta. Olen kuullut, että jotkut vegaanit/maidotonta ruokavaliota noudattavat ovat lisänneet sitä myös pizzan päälle juuston korvikkeeksi. Ravintohiivaa ei pidä kuitenkaan kuumentaa yli 100 asteeseen, joten se on hyvä lisätä vasta valmiin ruoan päälle. En itse asiassa tiedä minkä merkkistä tää mun hiiva on, kun sain sitä vaan minigrip-pussiin enkä tullut kysyneeksi, mutta ainakin sellainen merkki löytyy kuin Engevita. Ravintohiivaa ei taida ainakaan toistaiseksi löytyä kuin terveyskaupoista kuten Ruohonjuuresta tai nettikaupoissa.

ravintohiivaRiisinuudelia, jauhelihakastiketta ja ravintohiivaa.

Alpro Coconut Chocolate

Huomasin kaupassa Alpron kookoksella maustettua mantelimaitoa, jota nappasin testiin (jota en oo muuten kerennyt vielä edes avata...). Samalla silmiini osui myös Alpron Coconut Chocolate purkki, joka on kookosmaitopohjainen kaakaojuoma. Yleensä välttelen kaikkia suklaajuomia, oli ne sitten maidosta tai jostain vegaanisesta vaihtoehdosta tehtyjä, sillä niissä on normaalisti myös paljon lisättyä sokeria. Tätä purkkia tutkiessa huomasin kuitenkin, että se sisälsi "vain" 5,3g sokeria/100ml, joka on mun mielestä vielä aika kohtuullinen määrä ja niinpä entinen kaakaotyttö ei vaan voinut jättää juomaa ostamatta. Ja joo, mun sokeriton tammikuu on vielä menossa, mutta ajattelin, että tän maistelu ei sitä pilaa. Tietenkin vähempikin sokeri on sokeria ja jos haluaa olla kokonaan ilman, ei tätäkään tietysti kuulu juoda. Näiden kasvijuomien terveellisyydestähän voidaan olla montaa mieltä, sillä ne sisältävän aika paljon lisäaineita, mutta mun mielestä ne on ihan ok satunnaisessa käytössä. Ja tää suklaajuoma maistui kyllä tosi hyvältä! Aika raikkaalta eikä liian makeelta eli sopii mun mielestä ihan hyvin herkkuhetkiin. Tän löysin Citymarketista ja hintaa oli 3e.

Alpro Coconut Chocolate100ml juomaa sisältää: 41kcal, 1,1g rasvaa, 7g hiilihydraattia (joista 5,3g sokeria), 0,4g proteiinia.

Kaikki on siis mun mielestä ihan suositeltavia tuotteita! Vai onko nää jo tuttuja?

Ei kommentteja