Sisällön tarjoaa Blogger.

Kulttuurieroja: kauneusihanteet ja pukeutuminen

Ajattelin kirjoittaa vähän aiheesta kauneusihanteet ja pukeutuminen sekä siitä minkälaisia näkemyseroja Aasialaisessa ja Länsimaalaisessa kulttuurissa niistä on.

Ihonväri

Kun ensimmäisen kerran menin Aasiaan, mulle tuli suoraan sanottuna yllätyksenä, että aasialaiset naiset käyttävät voiteita ja muita tuotteita, jotka vaalentavat ihoa. Oli kyllä aika hölmöä, kun en ollut sitä tajunnut, vaikka tiesin toki, että aasialaiset ihannoivat vaaleaa ihoa. Se koitui reissussa pieneksi ongelmaksikin, kun mun piti ostaa kasvovoidetta enkä meinannut löytää mitään normaalia rasvaa, kun enhän mä nyt halunnut mun kivasti ruskettunutta naamaani alkaa vaalentamaan (ja mistä niistä tietää mitä kemikaalejakin niissä on...). Kaikilla isoilla kansainvälisillä kosmetiikkamerkeilläkin oli omat vaalentavat Aasia-versiot. Loppujen lopuksi taisin sitten käyttää vain kookosöljyä. Vaikka asia tuntui aika hassulta, niin tarkemmin kuin mietti, niin onhan meilläkin itsestään ruskettavia voiteita, sillä täällä taas ihannoidaan ruskeempaa ihoa. Niin kai se vain on, että koskaan ei voi olla itseensä tyytyväinen, vaan pitää tavoitella jotakin mitä itsellä ei ole.

HPIM5677

Hiukset

Tässä pätee aika sama, kuin ihonvärissäkin, eli aina se mitä itsellä ei ole, näyttää hienolta ja eksoottiselta. Tummat aasialaiset hiukset on ihanat, mutta onhan se toisaalta aika tylsää, että oikeastaan kaikilla on samanväriset hiukset. Ja värjätyt aasialaiset hiukset ei koskaan musta oikein näytä hyviltä, sillä vaalee ei vaan näytä luonnolliselta. Mutta opinpa eilen muuten sellaisenkin jutun, että myös aasialaisen hiukset voi vaalentua auringossa esim. jos kovasti surffaa. Eli semmoset vaaleat raidat erityisesti pojilla, ei ookaan ehkä aina värjätty, niikuin olen luullut! Rio, niin kuin monet muutkin aasialaiset, ihannoi vaaleita hiuksia eikä se meinannut aluksi uskoa, kun kerroin, ettei mun hiukset oo luonnostaan vaaleat (olin siis blondi, kun tavattiin), vaikka mulla oli aivan kaamea neljän kuukauden juurikasvukin päässä. Vaikea sen oli ymmärtää, kun kerroin, että on itseasiassa aika harvinaista pohjoismaalaisillakin, että hiukset olisivat luonnostaan aikuisenakin aivan vaaleat. Yllätyksenä tuli siis se maantien harmaa sävy, joka niin kovin yleinen on. Riolle on myös aivan sama onko hiukset huonokuntoiset tai hamppuiset, sillä vaaleat on aina vaaleat ja näyttävät siksi hienoilta. Pohjoismaalaisia ei myöskään voi yleistää samalla tavalla, kuin aasialaisia, sillä vaikka täällä onkin paljon blondeja, löytyy myös brunetteja, punapäitä ja mustahiuksisia. Me ei mun mielestä olla ihan niin samaa massaa kuin aasialaiset. Aluksi suoraan sanottuna kyllä mietin, että mitä sitten kun Rio näkee täällä Suomessa paljon kauniita blondeja ja tajuaa, etten mä oo mitenkään erikoinen... Mutta sitten tajusin, että onhan se nähnyt paljon turisteja jo Balilla.

IMG_1203

Pukeutuminen

Mä oon tottunut siihen, että kun on kuuma, niin laitetaan shortsit jalkaan ja hihatonta paitaa päälle. Kunnioitan tietenkin muita ihmisiä, joten en kulje missään bikineissä tai nykyteinien suosimissa pyllyn paljastavissa shortseissa kaduilla Suomessa enkä ulkomailla. Jos menen rannalle uimaan ja ottamaan aurinkoa, puen päälle bikinit. Mutta en mitään stringejä enkä ikinä olisi yläosattomisa julkisilla paikoilla. Mutta toista se on Balilla (ja muualla Aasiassa). Balilaiset tytöt pukeutuvat yleensä pitkiin housuihin ja vähintään t-paitoihin. Niissä vaatteissa he menevät myös uimaan. Jopa lapset. Rio sanoikin, ettei ole koskaan nähnyt Balilaista naista tai tyttöä bikineissä. Joten on aika selvää, että vähäpukeisista turisteista on siveettömämpi kuva, kuin paikallisista, vaikka toki turisteihin on siellä totuttukin. Mun pukeutumisesta meillä on hieman erimielisyyksiä täällä Suomessakin, sillä Rion mielestä mulla on usein sopimattomia vaatteita. Mä tykkään esimerkiksi käyttää myös talvella/syksyllä/keväällä shortseja sukkahousujen kanssa, mikä on Rion mielestä paheksuttavaa, vaikka kyseessä olisi paksut mustat läpinäkymättömät sukkikset eikä mitkään tiukat shortsit. Siitäkös mä usein hermostun, sillä eihän kukaan mua voi määräillä mitä mun pitäis pukea päälle ja mitä ei. Ja huomioksi vielä, että mä en todellakaan edes käytä mitään erityisen paljastavia tai läpinäkyviä vaatteita, en avonaisia kaula-aukkoja, minihameita tai muutenkaan kovin ihonmyötäisiä vaatteita. Kun olen joskus kysynyt, että millaiset vaatteet sitten olisivat Rion mielestä hyvät, niin vastaus kuulosti lähinnä sihteerin vaatekapista löytyvältä valikoimalta. Harmi vaan, että mä oon sirkustaiteilija enkä sihteeri (esiintymisvaatteisiin en muuten edes mene, sillä jos Rio sais päättää, niin mä esiintyisin varmaan jossain nilkkapituisissa kaavuissa...). Itsenäisenä naisena minä päätän kuitenkin itse mitä laitan päälleni. Ainakin täällä Suomessa.

DSCN1487

Kovin on mulla taas sopimattomat vaatteet...

Nykyään ollaan kyllä löydetty sopusointu mm. vaatetusasioissa ja päätetty, ettei toinen puutu toisen pukeutumiseen. Hiuksetkin mä oon värjännyt vähän tummemmiksi, eikä se Riokaan järkyttänyt, vaikkei se aluksi ajatuksesta oikein tykännytkään.

Onko muilla tullut ulkonäöllisiä ristiriitoja monikulttuurisissa suhteissa?

Ei kommentteja