Sisällön tarjoaa Blogger.

Kun tuntemattomat ihmiset neuvoo lastenhoidossa...

tuntemattomien lastenhoitoneuvot
Vaikken mä vielä kovin kauaa ole ollutkaan äiti, niin oon saanut osani tällaisesta ilmiöstä, kuin tuntemattomien ihmisten neuvominen lastenhoidossa. Mulle ei oo tullut (ainakaan vielä) mitään kovin pahoja kommentteja, mutta ei kaikki ole kovin kivoiltakaan tuntuneet.

Kommentteja oon saanut lähinnä, kun Pikku Myy on itkenyt julkisella paikalla, sillä silloinhan on hyvä tulla neuvomaan kuinka vauvan saa hiljentymään.

Pikku Myyn itkiessä mulle on kommentoitu mm. näin:

-Vauvalla on varmaan kauhea nälkä! (Oli juuri hetkeä sitten syötetty...)

-Tutti suuhun lapselle! (Tämän huusi vanhempi herra vihaisesti jonossa, kun odotin kaupassa, jossa Rio on töissä, että voisin antaa sille eväät ja Myy alkoi itkemään. Tämän jälkeen kaksi naista ystävällisesti kommentoi, että ei se aina välttämättä auta ja mä, että ei tää syö tuttia. Myöhemmin Rio kertoi, että joku toinen oli sanonut sille, että miksei sille vauvalle annettu tuttia. Rio oli vastannut siihen, että ei se syö tuttia, johon asiakas oli kysynyt, että mistä Rio sen tiesi. Johon Rio tietysti vastasi, että se on sen oma lapsi ja asiakas oli ollut vähän nolona... hah!)

-Ai kauhea, kun vauvalla on varmaan nälkä/kuuma/väsy/huono äiti... (No, ei kukaan sentään ole mua huonoksi äidiksi sanonut, mutta Myyn järjestäessä tähän mennessä pahimman raivokohtauksensa junassa ja huusi noin 40min putkeen, kuulin kaikenlaista vastaavaa jupinaa, josta tuli olo, että puoli vaunua pitää mua huonona äitinä. Ymmärrän kyllä, ettei huutoa ole kiva kuunnella koko junamatkaa, mutta he myös varmaan näkivät, että mä yritin ihan kaikkeni rauhoittaakseni Myyn. Joku mummo tuli jo mua auttamaankin. Hän toki ystävällisesti vain tarjosi apuaan, mutta asenne oli vähän sellainen, että ethän sinä tuore äiti tiedä mitään. Hän myös otti Myyn syliin ja käveli vaunussa vähän kuin esittelemässä, että minkälainen tyyppi siellä raivoaa ja kuinka hän tuli pelastamaan tilanteen. Hänenkään keinot ei kuitenkaan auttaneet, sillä olin kokeillut niitä jo ja huuto jatkui neuvoista huolimatta...)

Tuommoisissa tilanteissa sitä varmaan ottaa vähän turhan helposti itseensä, mutta ei musta silti ole kovin kivaa, että tullaan neuvomaan just vaikka sen tutin kanssa, ihan kuin me ei ite oltais koskaan sitä keksitty tai oletetaan, että mä olen äiti, joka ei ruoki lastaan. Kyllä se tutti meidänkin elämää helpottais, jos tuo sitä suostuis syömään ja kyse ei todellakaan ole siitä, ettei sitä oltais kokeiltu. Ja joskus Myytä vaan väsyttää ja se huutaa sen takia. Aika usein syliin ottaminen auttaa, mutta aina sitä ei vaan pysty tekemään, jos ollaan vaikka just kaupan kassalla menossa maksamaan tai jäämässä metrosta.

Mutta onneksi me saadaan myös paljon ihania kommentteja ja ymmärtäväisiä katseita (muilta äideiltä?) huutokonserttienkin aikana. Mutta tietysti ne ikävät kommnetit vaan jää mieleen pyörimään...Ja tottakai niitä neuvojakin saa antaa, kun eihän me vielä olla niin kokeneita vanhempia, mutta noista tutti suuhun-huuteluista ei kauheesti kyllä apua ole.

Onko muut saaneet hieman ärsyttäviä lastenkasvatusneuvoja vierailta ilmisiltä? Vai oonko mä ainut, jonka vauva huutaa välillä julkisilla paikoilla ja otan neuvot turhaan äitiyteni arvosteluna?

8 kommenttia

  1. I feel you..!
    Olin kerran oman vauvani kanssa vaunulenkillä. Vauva nukkui tyytyväisenä vaunuissa. Odotellessani vihreää valoa liikennevaloissa tuntematon mummo tuli luokseni ja tokaisi: "Toisaaltahan se on ihan hyväkin, että olet vielä noin lapsellinen. Ehkä ymmärrät lastasi vähän paremmin.." Aikamoinen luonneanalyysi muutamassa sekunnissa! Hänen mielestään ilmeisesti nuori äiti (21v, joten ei kuitenkaan mikään teiniäiti enää :D) on automaattisesti lapsellinen. Kyllä otti päähän!

    VastaaPoista
  2. Ai kauhee, mikä kommentti! Noilla mummoilla on välillä muuten vähän vaikee arvioida ikää ja muakin on kutsuttu nuoreksi äidiksi, vaikka oon kuitenkin kohta jo 32v.... Ehkä se ajatteli sun olevan teini, vaikka ei sekään tuollaiseen kommenttiin oikeuta!

    VastaaPoista
  3. Mä ymmärrän täysin että kommentit ärsyttää mutta myönnän itsekin syyllistyneeni moiseen, en sen takia että kokisin toisen olevan huono äiti/ kykenemätön hoitamaan lastaan vaan "tyhmää suomalaisuuttani" - joka ei kestä sitä tilannetta kun vauva vieressä itkee ja tekis mieli sanoa jotain mutta suusta tuleekin vahingossa just tyyliin "voi, oisko sillä nälkä..." :( ai kamala, en oo tajunnut että jollekin voi tulla siitä kovin paha mieli. itselläni se on ainakin ollut vain ajattelemattomuutta :(
    itsellekin tuli paljo ruoka/tutti kommentteja kun lapsi oli vielä vauva mutta itse en osannut ottaa niitä loukkauksina, naureskelin vain ja heitin jotain tyhmää takas :D ajattelin ehkä että nuokin on vain ajattelemattomia/ymmärtämättömiä siksi sanovat tyhmästi :(
    Mutta ei toki saisi ketään arvostella eikä pahoittaa toisen mieltä, voisi ajatella enemmän jatkossa itsekin kun sanoo jotain! :) Hyvä teksti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo, ehkä useimmiten ihmiset, jotka kommentoivat, eivät tarkoita mitään pahaa tai halua arvostella äitiä, vaan juurikin haluavat sanoa jotakin lohdullista, joka on sitten just se "sillä on varmaan nälkä". :)

      Poista
  4. Vooooi tuo "sillä on varmaan nälkä" on niin helppo lausua missä tilanteessa vaan! No ei välttämättä oo, se on vauva, siksi se varmaan huutaa kun ei osaa puhuakkaan.. Mäkin oon joskus kakarana ollut se huokailija bussissa kun jonkun lapsi huutaa, mutta huhheijjakaa kun se huokaili loppui omien lapsien synnyttyä :D Nyt mä todellakin olen se "myötätuntohymyilijä-äiti" :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja voihan sille vauvalle joskus tulla yllättäen nälkäkin, mutta siinä kaupan kassalla ei sille asialle välttämättä pysty mitään telemään... Ja totta, että vasta nyt itse äitinä ymmärtää ihan eri tavalla, jos jonkun lapsi huutaa julkisella paikalla. :)

      Poista
  5. Jep sillä on varmaan nälkä... ja jos taapero alkaa kaupassa itkeä/raivota niin se on varmasti raahattu väkisin karkkihyllyltä... - vaikkei olisi vielä eläissään karkkia saanutkaan. :D
    Pahalta mustakin tuntuu nuo, varsinkin just jossain junassa/kerhossa(missä on muitakin vauvoja ja kukaan ei edes katso pahalla) joskus vaan on niitäkin hetkiä kun oikeasti olet kaikkesi yrittänyt ja itku ei lopu, silloin jos niitä arvostelijoita tulee niin seuraavaksi itkee sekä se lapsi että äiti. Ainakin mun tapauksessa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joskus on joo niin pahoja tilanteita, ettei omakaan itku oo kaukana ja siinä jos joku vielä tulee arvostelemaan, niin apua...!

      Poista