Sisällön tarjoaa Blogger.

Ihana miniloma Tallinnassa ja vinkit risteilylle vauvan kanssa

Miniloma Tallinnassa
Me käytiin tällä viikolla pienellä minilomalla Tallinnan risteilyllä ja vaikka reissu kesti vain yhden yön, pääsi siinä yllättävän hyvin lomafiilikseen. Matka oli tietysti vähän erityinen senkin takia, että se oli Pikku Myyn ensimmäinen ulkomaanmatka (vaikkei Viro oikein ulkomailta tunnukaan...). Myös Myyn mummi oli mukana reissussa ja meillä olikin oikein onnistunut risteily.

Me mentiin Tallinkin Baltic Queenillä, joka lähtee Helsingistä illalla ja jossa yövytään Tallinnan satamassa. Aamulla kahdeksalta pääsee maihin ja kahdeltatoista pitää palata takaisin laivaan. Ja takaisin Helsingissä ollaan neljältä. Matkan tarkoitus oli vähän testata reissaamista Myyn kanssa, viettää hieman kahdenkeskistä aikaa Rion kanssa mumminkin ollessa mukana sekä tietysti viettää kivaa aikaa yhdessä ja syödä hyvin. Ja näihin tavoitteisiin kyllä hyvin päästiinkin!

Menomatkalla me käytiin syömässä buffetissa, jossa ruokailu sujui yllättävän hyvin vauvankin kanssa. Me keksittiin testata laittaa Myy syöttötuoliin ja se istuikin siinä oikein hienosti ja viihtyi hyvin jonkin aikaa lelujen kanssa. Ja kun se ei enää jaksanut istua, pidettiin me kaikki vuorotellen sitä sylissä, jolloin kaikki sai kuitenkin syödä ruokansa rauhassa ja lämpimänä. Ja buffetissa ei ollut ollenkaan huono pitää aina välillä vähän syömisestä taukoa... Muutenkin buffet on loistava vaihtoehto vauvan kanssa, sillä siellä on aina muutenkin vähän melua ja vilskettä, joten pienet ääntelytkään ei haittaa. Me saatiin myös paikka, johon mahtui rattaat ja lähellä oli muitakin lapsiperheitä, joten ei ainakaan oltu pahasti kenellekään häiriöksi.

Buffet oli muuten parempi kuin odotin ja me kaikki löydettiin sieltä hyvin lautasen täytettä. Jopa Rio oli tyytyväinen, vaikkei tässäkään buffetissa ollut tavallista riisiä (paistettua löytyi, mutta siinä oli kuulemma liikaa porkkanaa seassa). Itse söin kaksi niin isoa lautasellista alkuruokia, etten jaksanutkaan syödä lämmintä ruokaa enää ollenkaan, kun jälkiruoillekin piti jättää tilaa.

vauvan kanssa buffetissa

Baltic Queen buffet

buffet jälkiruoka

Buffetin jälkeen lyllerrettiin vähän pitkin laivaa ja sitten aloin laittamaan Myytä unille. Mutta eihän se malttanut käydä nukkumaan ollenkaan, kun ympärillä oli kaikkea niin jännää eikä oltukaan omassa sängyssä. Koitin nukuttaa sitä rattaisiin ja kantoreppuunkin, mutta kumpikaan ei onnistunut. Jossain vaiheessa alkoi jo epäilyttää, että päästäänkö me ollenkaan Rion kanssa käymään kahdestaan missään, kun uni ei vain meinannut tulla. Lopulta jätettiin Myy mummin kanssa hytiin, jonne se sitten viimein nukahti. Mä kävin kuitenkin pariin kertaan vielä varmistamassa, että se varmasti on unessa ennen kuin pystyin täysin reunoutumaan.

Mä oon muuten välillä ihmellyt vanhempia, jotka ei vaikka kuukausiin ole viettäneet aikaa kahdestaan, mutta kappas, niin vaan on melkein puoli vuotta mennyt meilläkin niin, ettei olla oltu kertaakaan kahdestaan missään. Huh. Pitää koittaa pitää välillä jotain treffi-iltoja, sillä tekeehän se suhteelle kyllä hyvää...

vanhempien omaa aikaa

Mutta eihän me väsyneet pikkuvauvan vanhemmat nyt kauaa jaksettu diskossa riekkua ja oltiin takaisin hytissä jo ennen yhtä. Mutta kivaa oli kuitenkin!

Aamulla mä menin äitin kanssa buffetiin aamupalalle, kun Rio jäi vielä Myyn kanssa nukkumaan. Aamupala ei ollut kuitenkaan kovin erityinen illallisbuffetiin verrattuna. Tosi tavalliset aamiaissetit ja jälkiruokana olleet kakutkin vaikutti paljon einesmäisimmiltä kuin edellisen illan jälkkärit. Tarjolla ei ollut myöskään croisantteja tai pannukakkuja, joka on aina miinus. Mutta kyllä me sielläkin mahat saatiin täyteen, että jaksettiin lähteä Tallinnaa kiertämään.

buffet aamupala

Päivä oli tosi harmaa, mutta ihan lämmin. Käveltiin ensin vanhassa kaupungissa, mutta siellä oli aamun tavarankuljetukset käynnissä, joten kaduilla oli aika paljon autoja. Sitten mentiin Viru-keskukseen kiertämään vähän kauppoja ja ruokkimaan Myytä ja pian huomattiin, että ei meillä ollutkaan enää paljoa aikaa ja piti lähtä Rimin kautta takaisin laivalle. Meidän kolmen tunnin kierros oli kyllä ihan liian lyhyt eikä keritty käydä edes kakkukahveilla kuten suunniteltiin! Pitää varmaan tehdä vielä jossain vaiheessa uusi päiväreissu, jotta kerkeäis kierrellä kaupungilla vähän enemmän!

Tallinna

vauvan kanssa Tallinnassa

Tallinnan kukkamyyjät

Little Princess

Kaubamaja leluosasto

Kotimatka sujui kivasti tax freessä, päivätanssessa ja hytissä hengaillen. Matka oli kyllä kaiken kaikkiaan oikein onnistunut ja oli ihana päästä hetkeksi irti arjesta. Yllättävän hyvin tuon pikku palleronkin kanssa meni ja tässähän alkais jo tehdä mieli suunnitella uusia matkoja...

Tässä vielä mun vinkit risteilylle vauvan kanssa:

* Kantoreppu tai liina mukaan! Ihan paras apu, kun vauvaa vähän kiukuttaa/väsyttää/haluaa vaan olla sylissä. Meillä on Tula aina rattaiden tavarakorissa, josta sen voi heittää päälle tarvittaessa ja Myy oli repussa esim. kun mentiin ja tultiin laivasta.

* Buffetiin syömään! Siellä saa pitää vähän ääntä ja ruoan saa syödä lämpimänä, vaikka joutuisi välillä vauvan kanssa vähän odottelemaankin.

* Jos mahdollista, niin hoitaja vauvalle mukaan, niin vanhemmat saa vähän omaakin aikaa! Laivan yökerhosta pääsee nopeasti takaisin hyttiin jos tarvii eikä "ulos lähteminen" tunnu pienen vauvan vanhemmille niin hurjalta.

* Rattaiden kanssa pääsi hyvin liikkumaan joka paikassa laivalla, mutta meidän Brio Go:t (joka ei ole ainakaan mikään levein malli) mahtui juuri ja juuri sisään hyvin ovesta, joten kannattaa varautua siihen, että vaunut/rattaat pitää laittaa kasaan hyttiin mennessä.

* Jos vauva osaa nukkua itsekseen, kannattaa se nukuttaa mahdollisesti vaunun koppaan tai pyytää vauvansänkyä, joita ainakin joillain laivoilla on saatavilla. Meillä Myy nukkui ensin omalla sängyllä, sillä meillä oli yksi ylimääräinen sänky ja loppuyöstä mun vieressä, johon kyllä mahduttiin ihan hyvin, vaikka sänky kapea olikin.

P.S. Seuraa Eat Hoop Lovea myös Facebookissa sekä Instagramissa (eathooplove)!

3 kommenttia

1. myy on kyllä älyttömän söpö! ihana toi teidän viimeinen kuva :) Mekin kuulutaan niihin vanhempiin jotka hups vaan unohtivat parisuhde ajan. Saatoin myös olla aika omistushaluinen äiti etten edes halunnut antaa tyttöä hoitoon. Nyt kun kahdenkeskistä aikaa on tarjolla se tuntuu vaan todella oudolta! :D

1. Kiitos! :) Joo, kyllä se parisuhdeaika ja lapsista erossa olo silloin tällöin tekee varmasti hyvää koko perheelle. Pitäis koittaa pitää niitä treffi-iltoja aina välillä!

2. Kiitos! :) Niinpä, ja jos on enemmän porukkaa, niin ottaa vaikka ihan vuorot, niin saattaa vanhemmatkin päästä vaikka ihan kahdesta syömän. :)