Sisällön tarjoaa Blogger.

Pohdintaa sokerista ja perjantai-illan terveelliset snacksit

Miten taas voi olla perjantai? Aika on lähtenyt taas kiitämään ja kohta on varmaan jo joulu! Mä oon tässä viettänyt sokeritonta syyskuuta ja kohtahan sekin on jo ohi. On kyllä mennyt niin helposti, että vois jatkaa vaikka pidempääkin. Se on aluks aina tuskaa, mutta kun pääsee vauhtiin ja sokerikoukusta vierottuu, niin ei se sitten paha ole ollenkaan. Sokeri on kyllä niin turha asia ja mut ainakin koukuttaa tosi helposti, jos sille antaa pikkusormen.

Kuten olen jo tainnut aikaisemmissa kirjoituksissa mainita, mä en saanut syödä pikkulapsena sokeria melkein ollenkaan. Hammashoitajan lapsena en oppinut esimerkiksi juomaan mehuja tai limsoja ja suklaata sain jouluisin ja ehkä pääsiäisenä. Muistan, kun kerran jouluna sain syödä suklaata ja ilta päättyi siihen, että oksensin... En tiedä söinkö innoissani sitä liian paljon vai enkö vain ollut tottunut suklaaseen. Olen tästä äitille hyvin kiitollinen ja mua kauhistuttaa katsoa pikkulapsia, joille annetaan kaikenlaisia sokerisia välipaloja ja mehuja. Joku aika sitten olin lähijunassa siinä lastenvaunujen kohdalla ja näin kolme lasta vaunuissa, joilla oli tikkarit suussa! Apua...

Mä en kuitenkaan ole mikään yli-ihminen ja kouluun mentyäni, myös minä opin syömään karkkia. Limpparia join toisinaan yläasteaikoina, kun kaveritkin joi. Sitä meillä ei kuitenkaan ollut koskaan kotona (toisin kuin monilla muilla, joille tuotiin isoja kahden litran limsapulloja Venäjältä). Mehuja en juo vieläkään. Mutta älkää käsittäkö väärin, kyllä mulle aina on herkut maistunut. Oikein hyvinkin! Mutta lähinnä ne ovat kuuluneet viikonloppuihin tai erikoistilanteisiin.

Koska herkut maistuvat toisinaan vähän liiankin hyvin, olen pienestä asti viettänyt kaikenlaisia karkkilakkoja. Esimerkiksi olen lähes vuosittain joulukuun syömättä karkkia jouluun asti, kun aattona saa sitten herkutella. Muutama vuosi sitten olin vuoden karkkilakossa (loppui jouluun), mutta sillon kyllä söin esim. jätskiä ja leivonnaisia. Itseään on myös helppo huijata, sillä sinä vuonna söin usein keksejä, kun olisi oikeasti tehnyt mieli karkkia, enkä normaalisti edes osta kovinkaan usein keksejä.

Olen viettänyt tässä muutaman vuoden sisällä myös täysin sokerittomia jaksoja, mutta ne ovat olleet maksimissaan ehkä kolme viikkoa. Tässä sokerittomassa syyskuussa en ole ollut aivan supertarkka, sillä olen syönyt muutaman kerran mm. kuivattuja hedelmiä ja olen käyttänyt välillä makeutusaineella makeutettuja tuotteita kuten protskupatukoita. Yleensä suosin makeutuksessa steviaa, mutta en koe katastrofiksi sitä, jos toisinaan elimistööni joutuu jotain huonompaakin makeutusainetta.

Viikonloppuisin ja varsinkin telkkaria/leffaa katsellessa usein alkaa tehdä mieli jotain naposteltavaa, mutta sipsejen ja karkkejen sijasta voi valita terveellisempiäkin vaihtoehtoja. Omia suosikkeja näistä vähän terveellisemmistä snackseistä ovat:

-erilaiset pähkinät (tosin näitäkään ei voi tuhottomasti syödä, sillä ovat hyvin kaloripitoisia)

-kuivatut hedelmät, joista parhaita ovat viikunat ja aprikoosit

-superfood-herkut, kuten mulperit, goji- ja inca-marjat sekä raakasuklaa

-kuivatut kaneliset omenalastut (nää on ihan huippuja! saa Punnitse & Säästä -kaupasta ja Sörnäisten metroaseman karkkikaupasta puolet halvemmalla)

-kaikki ei-ihan-niin-terveelliset Punnitse & Säästä/Sörnäisten karkkikauppa -herkut, kuten tummalla suklaalla kuorrutetut omenarenkaat ja taatelit

-porkkana, kukkakaali ja kurkku + dippikastike

-porkkana +hummus

-omenapalat + maapähkinävoi

-lehtikaali sipsit

-Quest Bar -proteiinipatukat

IMG_0963

Quest Bareissa on monta hyvää makua, joista tää ei kylläkään ollut mun suosikki.

IMG_0964

Parhaimmillaan nää on mikrossa vähän lämmitettynä. Ja just luin, että niitä vois paistaa uunissa kekseiksikin! Pitää kokeilla sitä seuraavaksi.

Eli onhan noita terveellisempiäkin vaihtoehtoja!

Tänä perjantaina mun Vain Elämää -eväät näytti tältä:

IMG_1374

Lehtikaalia, oliiviölyä ja suolaa pellille ja uuniin 150 asteeseen noin vartiksi.

IMG_1322

Kuulostaa ehkä epäilyttävältä ja liian terveelliseltä, mutta uunista tulee oikeesti hyviä ja rapeita sipsejä!

IMG_1375

Lähikaupasta löytyi taas tuoreita viikunoita! Ja "vain" 1,50e/rasia!

IMG_1376

Mutta valitettavasti ainakaan kaksi ensimmäistä eivät olleet kovin makeita...

IMG_1377

Ihania kuivattuja aprikooseja, joita mä en kylläkään voi syödä liian paljoa tai mahaa alkaa koskemaan...

IMG_1378 (Medium)

Sitruuna Macaroonsien makuista teetä!

Onko joku muukin viettänyt sokeritonta/vähäsokerista syyskuuta? Tai mitkä on teidän suosikkeja terveellisimmistä herkuista?

Tässä vielä loppukevennykseksi Balilaisen perjantai-illan eväät:

IMG_1379

Yritä siinä sitten syödä terveellisesti, kun toinen mussuttaa tommosia vieressä! Tosin tollasta teollista MANSIKANMAKUISTA kääretorttua en kyllä suuhuni pistäis muutenkaan...

P.S. Blogia voi nyt myös seurata Facebookissa! Ja Blogilistan ja Bloglovinin seurauslinkit löytyvät sivupalkista.

 

 

 

2 kommenttia

  1. Nyt on tullut pakon sanelemana enemmän tai vähemmän vietettyä väkisin vähän vähäsokerista syyskuuta myös täällä :D Oma suosikki on ehdottomasti trooppiset hedelmät, cokiksenkin olen pyrkinyt siirtämään mehuihin (saa ainakin uskoteltua itselleen, että olisi muka terveellisempää...) :P

    VastaaPoista
  2. Mä olin muuten sinä vuonna, kun en syönyt karkkia ollenkaan, 4kk reissussa. Oli kyllä helpompaa olla karkeista erossa, kun ei ollut Suomalaisia houkutuksia käsillä. :) Ja ei sitä ees karkkeja kaipaa, jos pääsee syömään tuoreita trooppisia hedelmiä!

    VastaaPoista