Sisällön tarjoaa Blogger.

Poke Bowl


Poke Bowl

Viime Balin matkalla mä ihastuin herkullisiin ja terveellisiin Poke Bowl -kulhoruokiin ja siitä asti olen ajatellut kokeilevani tehdä vastaavaa myös kotona. Tänään vihdoin sain kulhon aikaiseksi ja tulos oli sen verran hyvä, että ajattelin jakaa ohjeen teidänkin kanssa! 

Poke on kotoisin Hawaijilta, mutta siinä maistuu melko aasialaisia makuja. Perinteisesti se tehdään tonnikalasta (jota Balillakin söin), mutta suomalaisittain sen voi tehdä lohestakin, kuten mä tänään. Kala syödään raakana, mutta se marinoidaan soijalla, seesamilla ja chilillä. Lisäksi kulhoon voi heittää riisiä, salaattia, kasviksia, hedelmiä, pähkinöitä, melkein mitä vain!

Poke Bowl

Mun Poke Bowliin tuli tänään: (2 annosta)

* 2dl quinoaa

*250g tuoretta kuutioitua lohta 

*2 rkl soijakastiketta

*2 rkl seesamiöljyä

*½ tl suolaa

*kurkkua

*edamame papuja (pakaste)

*avokadoa

*auringonkukansiemeniä

*seesaminsiemeniä

Ensin lohi laitetaan kulhoon soijakastikkeen, seesamiöljyn ja suolan kanssa marinoitumaan (tähän olisi ollut hyvä laittaa myös vähän chiliä/chilikastiketta, mutta meillä ei ollutkaan sitä kotona, vaikka niin luulin...). Mulla lohet oli marinaadissa varmaan pari tuntia, mutta vähempikin varmasti riittää. Sitten keitetään quinoa, jonka voi halutessaan antaa jäähtyä. Sitten aletaan kasaamaan kulhoa. Pohjalle quinoaa ja päälle lohet, kurkut, edamamet, auringonkukansiemenet ja avokadoa (mun piti laittaa myös porkkanaa, mutta unohdin...). Lopuksi voi ripotella seesaminsiemenet lohen päälle. 

Syödään puikoilla tai sitten ihan vaan haarukalla... 

Poke Bowl

Kulhosta tuli aika hyvä, mutta mulle alkoi heti tulla ideoita mitä siihen voisi vielä lisätä. Ensi kerralla voisin koittaa riisiversiota, sillä se varmasti sopisi lohen kanssa. Myös sushi-inkivääri tai merilevä voisi käydä hyvin... Balilla otin pari kertaa kulhon, jossa oli puolet riisiä ja puolet salaattia, joka oli myös hyvä. Tähän ruokaan on kyllä loputtomasti ideoita ja sekaan voi heittää niitä aineksia mitä kaapista löytyy. 

Olisi kiva kehitellä tästä myös versio, joka sopisi taaperollekin, kun tällaisenaan marinaadi on kyllä turhan suolainen enkä ole varma onko ihan hyväksi antaa pienelle lapselle raakaa kalaa... Mutta ptää laittaa sille sitten jotain muuta tai vaikka paistettua lohta. 
 
Ootteko muut kokeilleet Poke Bowleja? Mitkä on teidän suosikki ainekset? 


P.S. Ota seurantaan myös mun Instagram (@eathooplove) ja Facebook!  

Pian tulossa myös kiva Insta-arvonta!

Ei kommentteja