Sisällön tarjoaa Blogger.

Kokkausta kasviksista ja proteiinia tempehistä


Mä oon ollut koko elämäni sekasyöjä enkä oo suoraan sanottuna koskaan edes harkinnut kasvissyöjäksi saatikka vegaaniksi ryhtymistä. Viime aikaiset keskustelut kasvissyönnin eduista on kuitenkin saanut tämänkin pihvin purijan edes hieman miettimään asian laajempia vaikutuksia. Erityisesti mun ajatuksia herätteli Cowspiracy -dokumentti, jota suosittelen ehdottomasti kaikkien katsomaan (ite katoin YouTubesta). Niinpä olen viime aikoina yrittänyt vaihtaa edes välillä liharuokia kasvisvaihtoehtoihin. Eikä siinä mitään ongelmaa olekaan, sillä tykkään kyllä kasviksistakin, mutta en vain oikein osaa itse valmistaa mitään hyviä kasvisruokia...


Kasvisruoassa mua huolettaa eniten proteiinin saanti, joka on varmaan monella muullakin mielessä. Hyviä kasviproteiinin lähteitä on kuitenkin lukuisia ja on ihan mun omaa saamattomuutta, etten ole opetellut niitä enempää käyttämään. Nyt oonkin ottanut tavoitteeksi valmistaa kotonakin välillä kasvisruokia ja aloitinkin tämän kokeilun jo tänään!

Tempeh

Tein tänään ruokaa tempehistä, johon olen tutustunut ensimmäisen kerran Balilla, jossa se on tosi suosittua. Tempeh on tofun tapainen soijapavuista valmistettu kasviproteiini, joka maistuu hieman pähkinäiseltä. Tempeh valmistetaan fermentoimalla, joten se poikkeaa tofusta ravintoarvoiltaan ja se sisältää enemmän kuituja ja vitamiineja. Tempehissä soijapavut ovat myös paremmin sulavassa muodossa ja hapatettuna ruokana se tekee keholle hyvää. Soijan terveellisyydestähän voidaan olla montaa mieltä, enkä itse kauheasti halua soijatuotteita käyttää, mutta käsittääkseni tempehissä soija olisi vähän järkevämmässä muodossa, joten ehkä toisinaan käytettynä se on ihan ok.

tempehTempehin ravintoarvot 100 grammassa: 193kcal, proteiini 18,5g, hiilihydraatti 9,4, rasva 10,8g.

Mistäs tätä mahtavaa raaka-ainetta sitten saa?

Oon nähnyt tempehiä ainakin Ruohonjuuren hyllyssä, mutta sieltä me ei sitä olla koskaan ostettu, sillä Hakaniemen Aasia-kaupoista sitä saa ehkä kymmenen kertaa halvemmalla. Eli sinne siis!

Ja ei kun kokkaamaan!

Oon syönyt tempehiä kotona useammankin kerran, sillä Rio kokkailee sitä melko useinkin, mutta tänään tein siitä ihan itsekin ruokaa. Balilla tempeh maustetaan yleensä tosi makeaksi ja sen paistamiseen käytetään paljon rasvaa. Mä halusin kokeilla nyt kuitenkin jotain vähän terveellisempää vaihtoehtoa. Mulla oli myös toinen uusi tuote testissä, sillä käytin ekan kerran kotona kvinoaa. Oon kyllä syönyt sitä ennenkin, mutta ei oo tullut itse vaan laitettua sitä. Mitään erityistä reseptiä mulla ei ollut, sillä ruoka syntyi ilman sen kummempia suunnitelmia. Kvinoat keitin paketin ohjeen mukaan ja toisessa kattilassa porkkanaa ja parsakaalia. Tempehin paistoin pannulla sipuleiden ja lehtikaalin kanssa ja siinä vaiheessa Rio sanoi, että tempehiä olisi kannattanut ensin vähän marinoida tai ainakin liottaa suolavedessä. No... ens kerralla sitten. Sitten heitin kasvikset ja kvinoat pannulle ja laitoin sekaan mausteita ja vähän jotain Rion makeaa soijakastiketta.

IMG_7933

kvinoa

IMG_7941

IMG_7943

kasvisruokaa

Ja tiedättekö mitä? Tästä tuli aika hyvää! Ja mikä yllättävintä, Riokin halus maistaa ja tykkäs tästä! Se pyys oikein itelleenkin annoksen ja jätti riisit keittämättä. Lisukkeeksi se tosin söi makkaraa, mutta eikös sekin oo melkein kasvisruokaa, hehe...

Rio muuten kertoi, että jos joku Indoissa syö paljon tofua ja tempehiä, tarkoittaa se luultavasti sitä, että on aika köyhä. Siellä kun ne on superhalpaa ruokaa. Niinpä sitä huvittaa, että täällä niistä saa maksaa aika paljonkin ja metsästää jostain erikoiskaupoista.

Jos siis kaipaat uusia kasviproteiinivaihtoehtoja keittiöösi, kokeile ihmeessä tempehiä! Hyvää, terveellistä  ja helppo valmistaa! Vai onko tää jo ihan tuttu tuote? Jos on, niin hyviä reseptejä saa jakaa!

5 kommenttia

  1. Mulle tuo tempeh on ihan uusi tuttavuus, enkä ole löytänyt sitä Suomen kaupoista. Näyttää kuitenkin herkulliselta, joten pitää kokeilla joskus!

    VastaaPoista
  2. Meillä on Balilta tuotua Bangoa (http://images.sukamart.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/a/bango_manis_refill_600ml-_front-2.jpg), sopii ihan älyttömän hyvin tempehin pariksi :)

    VastaaPoista
  3. Kannattaa ehdottomasti kokeilla! :P

    VastaaPoista
  4. Mä en tosta tiennytkään, mutta kun kysyin Riolta, sanoi se, että tuo on kuulemma parasta makeeta soijakastiketta mitä on! :) Nyt pitää tyytyä vaan tohon mitä meillä on, eli ABC-merkkistä, jota on ostettu Aasia-kaupasta ja mitä kans laitoin tohon tempeh-ruokaan.

    VastaaPoista
  5. Yhdyn kyllä Rion sanoihin! Mutta ABC on myös hyvää! :)

    VastaaPoista