Sisällön tarjoaa Blogger.

Balilaista vauvanhoitoa


Eihän tästä tuu nyt mitään, kun lupasin ettei tästä oo mitään vauvablogia tulossa, mutta niin vaan puolet jutuista taitaa olla jotain vauva-asiaa... Pahoittelut tästä ja koittakaa kestää tai skipatkaa nää vauvahöpinät, jos ei yhtään nappaa! Nyt tulee nimittäin vielä balilaisten vauvatraditioiden lisäksi balilaisia vauvan hoito-ohjeita. Nää on tapoja, joista Rio on kertonut, mutta joista en itse ole kovin innoissani...


Hiusten leikkaus

Kuulin kaveriperheeltä, jossa on myöskin indonesialainen mies ja suomalainen nainen, että Indoissa on tapana ajaa vauvan hiukset, jotta ne kasvaisivat takaisin vahvempina ja tuuheampina. Ja tämä saatetaan tehdä vielä useammankin kerran. En ollut ajatellut asiaa sen kummemmin, kunnes Rio sanoi pari päivää sitten, että sitten kun me mennään Balille, voitais mekin ajaa lapsen hiukset. Apua! En mä haluu mun tyttövauvan hiuksia ajella! Ja se raukka on kuitenkin saanut puolet geeneistään multa, joten ei ne hiukset välttämättä ihan supertuuheiksi kasvakaan, vaikka sillä balilaista verta onkin.

Vauvan ruoka

Kun ollaan puhuttu ajasta, jolloin vauva alkaa syömään kiinteitä, on Rio kertonut, että Balilla vanhemmat saattavat antaa lapsille ensimmäiset ruoat niin, että pureskelevat sen ensin omassa suussa mössöksi ja antavan sen sitten lapselle. Jaahas... mutta me kyllä taidetaan tulevaisuudessa muussata ruoat ihan blenderillä tai sauvasekottimella.

Niistäminen

Myös vauvan nuhan iskiessä balilaiset vanhemmat rientävät apuun ja imevät omalla suullaan rään pois nenästä. Yyh... En itse asiassa edes tiedä mitä vauvalle pitää tehdä, jos sille tulee nuha, eikä se osaa itse vielä niistää, mutta eiköhän siihen joku muukin keino ole. Hommaan taitaa olla olemassa joku niistolaitekin. Tai saa Rio mun puolesta imeä räkää pois, jos haluaa, mutta mä ehkä keksisin jonkin muun tavan...

Korvien putsaus

En todellakaan tiedä onko tää joku yleinen tapa, vai vaan Rion juttu, mutta se putsaa korvansa hiuspinnillä! Oon kyllä hienovaraisesti vihjannut, että täälä meillä Suomessa yleensä käytetään pumpulipuikkoja (joita ei edes nykyään saa käyttää lasten korviin), mutta Rion mielestä ne ei ole yhtä hyviä. Niinpä se kaivelee pinnillä (jonka se on ottanut multa) korviaan ja putsaa pinnin sitten pumpulipuikolla. Ja tehkööt miten haluaa, mutta mun lapsen korviin ei kyllä pinnejä työnnetä!

Ja taas näyttäis olevan perjantai, eli hauskaa viikonloppua!

12 kommenttia

  1. Munkin mies (ihan suomalainen kylläkin) putsaa korvansa mun hiuspinneillä! :D tää oli mulle kans ihan uus juttu, mut tavallaan ymmärrän että sillä ehkä saa kätevämmin töhnät pois korvista :P

    VastaaPoista
  2. Minusta ainakin myös näitä vauvajuttuja on kiva lukea ja etenkin nuo kulttuurierot kiinnostavat :)

    VastaaPoista
  3. Vauvan niistämiseen on tosiaan esimerkiksi sellainen letku-tsydeemi, jolla imetään limaa pois ihan ilman omaa lima-kosketusta. :-D
    Ja me kaikkihan tiedämme, että varsinaisesti itse korvakäytävään ei pitäisi edes pumpulipuikkoa työntää, mutta... :-D

    VastaaPoista
  4. Näitä on hauska lukea! Mäkin syyllistyn tuohon pumpulipuikkojen käyttöön, tosin ei sekään taida olla kovin suositeltavaa... :D Mutta kai nyt sentään hiuspinniä parempi? ;)

    VastaaPoista
  5. Mä olen täysin samaa mieltä Jujukkaan kanssa. Jerinan blogin kautta saa tosi paljon ns. hiljaista tietoa balilaisesta kulttuurista.

    VastaaPoista
  6. Oho, ai muutkin tekee noin! :) Kaipa sillä saa kivasti raavittua sen töhnän pois, mutta ei oo kyllä ihan mun juttu. Aluks olin muuten aika kauhuissani, kun oon aika varma, että Rio laittoi käyttämänsä pinnin takas mun muiden pinnien sekaan... Joten päätin lahjottaa sille yhden ihan omaksi! :)

    VastaaPoista
  7. Kiva kuulla, että ainakin sulle uppoaa. :) Tällä hetkellä elämä pyörii niin vahvasti vaan ton pikku palleron ympärillä, niin vaikuttaa tietysti myös blogiin. Mutta eiköhän tässä pikku hiljaa tuu juttuja taas vähän muistakin aiheista.

    VastaaPoista
  8. Itekin tässä oppii koko ajan lisää, vaikka luulis jo tietävän aika paljon balilaisesta kulttuurista. Ja kiva, jos se kiinnostaa muitakin. :)

    VastaaPoista
  9. Joo, jonkinlaisesta pumpusta mäkin oon kuullut, ettei tarvii ite ruveta imemään. :) Ja joo, eihän niitä pumpulipuikkoja pitäis työntää kai kenenkään korvaan, mutta jotenkinhan ne on putsattava...

    VastaaPoista
  10. Kiitti! :) Joo, eihän niitä pumpulipuikkojakaan pitais kai käyttää, mutta tuntuu ainakin mun mielestä paremmalta vaihtoehdolta, kun pinni. :)

    VastaaPoista
  11. Kiva lukee näitä vauvajuttujakin! Ja etenkin juuri tän kahden kulttuurin vuoksi. :) Ihana Bali ja mielenkiintoista tietää siitä lisää.

    VastaaPoista
  12. Kiva kuulla, että vauvajututkin kiinnostaa! Vauvan tultua on taas kulttuurierot vähän korostuneet ja itekin ihmettelen tässä kaikenlaisia uusia juttuja. :)

    VastaaPoista