Sisällön tarjoaa Blogger.

Balilaiset herkut, jotka jäi multa maistamatta...


Balilla on kaikenlaisia ihania herkkuja, mutta ihan kaikki ei oo mun makuun. Vaikka oonkin aika kaikkiruokainen enkä hirveesti yleensä nirsoile, tuli Balilla vastaan kuitenkin muutamia juttuja, joita en halunnut edes maistaa...


Kanansuolinaksut

Taisi olla vissiin toinen päivä Balilla, kun mentiin Rion ja sen perheen kanssa käymään Lovinan läheisessä Singarajan kaupungissa Hardy's ostoskeskuksessa. Shoppailujen jälkeen tuli kauhee nälkä ja piti mennä vaan nopeasti johonkin syömään. Niinpä mentiin Hardy'sin viereiseen ravintolaan syömään nasi gorengit (eli paisettua riisiä). Nasi gorengin kanssa saa aika usein aasialaisia sipsejä nimeltä krupuk, jotka on tehty yleensä riisi-, vehnä tai rapujauhoista, mutta tässä ravintolassa niitä ei kuitenkaan ollut tarjolla, vaan lautasen reunalla oli jotain muita naksuja. Naksut olivat epämääräisen harmaita eivätkä varsinaisesti houkutelleet maistamaan. Rio söi kuitenkin omansa hyvällä ruokahalulla ja sen jälkeen niitä munkin lautaselta. Siinä vaiheessa se sitten kertoikin mitä ne edes oli... kuulemma uppopaistettuja kanansuolia. Nam. Olin ihan tyytyväinen, etten ollut edes maistanut niitä.

Myöhemmin Rio näki telkkarista uutisia, että Jaavalla näihin samoihin naksuihin laitetaan jotain myrkkyä, jota käytetään myös ruumiiden säilömiseen. En kielimuurin vuoksi saanut ihan selvää, että mitä tämä aine oli, mutta ei kuulostanut ainakaan terveelliseltä. Sitä käytettiin naksuissa säilyvyyden parantamiseksi. Balilla on paljon Jaavalaisia ravintoloitsijoita ja tän uutisen jälkeen Riokaan ei kyseisiä naksuja sitten enää syönyt...

IMG_4486

Mulla ei valitettavasti ollutkaan kuvaa näistä kanansuolinaksuista, vaikka niin muistelinkin... Tässä on kuitenkin kuva lehmän nahkasta tehdyistä krupukeista, joita bongattiin kaupasta. Eli näitäkin voi saada epäilyttävän makuisina...

Naudanlihakarva

Balilla on paljon pieniä paikallisia ravintoloita, joista ostetan mixed rice -annoksia. Riisin lisäksi voi tiskistä valita erilaisia liha-, kala- ja kasvisruokia. Oon muutamia kertoja syönyt tällaisista paikoista ja ruoka voikin olla niissä ihan hyvää, mutta yleensä useimmat ruoat on mulle vaan liian tulisia. Kerran Rio valkkaili mulle tiskistä kaikenlaista, mikä ei pitäisi olla kovin tulista. Sain lautasen ja ihmettelin, että mitä ihmeen karvoja mun ruoassa oli... Kuulemma se oli kuivattua naudanlihaa. Sinänsä tässä ruoassa ei ollut mitään ällöttävää, mutta karvainen koostumus ei jotenkin houkutellut mua enkä halunnut ees maistaa.

IMG_4180Kaiken muun söin kyllä kiltisti, karvat vaan siirty Rion lautaselle.

Kanan jalat

Balilla Rio aina välillä muisti, että ei olekaan vielä syönyt sitä ja sitä ruokaa ja sitten sitä kyseistä asiaa piti saada pikinmitein. Eräänä päivänä Rio halusi bakso -keittoa, jota sen äiti lähtikin hakemaan. Bakso on lihapullakeittoa, jota Rio oli kyllä syönyt jo useammankin kerran, mutta tässä kyseisessä keitossa oli erikoisuutena seassa myös kanan jalkoja! Miksi? En ymmärrä... Mullekin tarjottiin maistiaista, mutta kieltäydyin kohteliasti.

IMG_4603

Naudan keuhkot

Ubudissa Rio löysi sellasta herkkua, kuin naudankeuhkot. Se ei ihan osannut kertoa miten ne on valmistettu, mutta luulisin, että jotenkin uppopaistamalla (niin kuin kaikki Balilla), sillä ne oli tosi rapsakoita. Vaikka mä lihaa syönkin, ei sisäelimet oikein uppoo mulle eikä sitä auta ees se, että ne ois kuinka rasvassa käristetty. Niinpä jäi tääkin herkku maistamatta...

IMG_4763Riolle maistui!

Joten sanokaapa, onko musta sittenkin tullut nirso? Vai olisitteko/ootteko itse syöneet näitä?

2 kommenttia

  1. Syömättä olisin jättänyt minäkin ;) Nuo kanankoivet oikein puistattaa!

    VastaaPoista
  2. Joo, en mä ymmärrä miksi joku haluaa syödä kanan jalkoja, kun voi syödä fileetäkin... Mua allötti jo kuvien laittaminen tänne!

    VastaaPoista