Sisällön tarjoaa Blogger.

Vartalo 8kk synnytyksen jälkeen

vartalo 8kk synnytyksen jälkeen

Mun suosituin postaus Kaksplussan blogiverkostoon siirtymisen jälkeen on ollut Vartalo 4kk synnytyksen jälkeen, jonka kirjoitin kesäkuun alussa. Niinpä ajattelin tehdä nyt uuden samanlaisen katsauksen, kun synnytyksestä on kulunut 8kk. Alunperin en ajatellut edes tästä aiheesta kirjoitella tai ainakaan laittaa mitään paljastavia mahakuvia, mutta kun nää asiat näyttää ihmisiä kiinnostavan, niin menkööt. Myönnän kyllä itsekin raskausaikana googletelleeni synnytyksen jälkeisiä palautumiskuvia, kun hieman alkoi huolestuttaa, että mahtaakohan sitä koskaan enää näyttää samalta kuin ennen. Ja niinpä haluan nyt osaltani kertoa ihan "tavallisen" vartalon muutoksista ja siitä kuinka tuoreen äidin ei todellakaan tarvitse olla missään bikinikunnossa heti synnytyksen jälkeen ja toisaalta myös siitä, että kyllä se vartalo palautuu ainakin jossain vaiheessa, vaikkei sen eteen aivan tuhottomasti raataisikaan.
Joten käydäänpä samalla tavalla kroppaa läpi kun 4kk postauksessakin:

Pää

Mulle ei missään vaiheessa ole tullut mitään isoa hiuskatoa, josta olen todella iloinen. Hiukset tuntuu itse asiassa aika paksuilta, mutta en tiedä johtuuko se niin hyvin imeytyvistä vitamiineista, jotka mulla on käytössä vai siitä, että olen käyttänyt tämän vuoden suurimmaksi osaksi vain luonnonkosmetiikkaa. Mutta kyllä hiuksia on varmaan vähän lähtenyt, sillä hiusrajasta kasvaa jonkin verran uutta töyhtöä. 

Hiuksia en ole edelleenkään värjännyt, sillä imetän vielä. Kun olen kerran näin pitkään jaksanut odottaa, niin menkööt sitten siihen asti, että imetys loppuu, niin ei ainakaan tule mitään väriylläreitä. 

Keskivartalo 

Mä vietin aika rennon kesän, jolloin en treenannut yhtään säännöllisesti ja syöminenkin oli vähän mitä sattuu. Nyt syksyllä olen alkanut treenaamaan enemmän, vaikka ei mun treenimäärät ole tietenkään mitään entisiin verrattuna. Tällä hetkellä mä oon tyytyväinen, jos kolme kertaa viikossa pääsen jotain treenaamaan ja siihen vähän vaunulenkkejä päälle. Kunto on kuitenkin ihan hyvä ja tässähän se vielä kasvaa koko ajan. Kroppa tuntuu taas ihan omalta ja kaikkea pystyy tekemään mitä ennenkin.
Syöminen mulla on kuitenkin aika retuperällä ja oon raskausaikana sekä vauvan tulon jälkeen syönyt paljon enemmän herkkuja kuin aikaisemmin. Mulla ei jotenkin ole enää mitään rotia, vaan voisin syödä sokeria vaikka joka päivä. Oon vähän päätellyt, että tää saattais johtua siitä, etten syö ihan tarpeeksi oikeeta ruokaa maidontuotantoon nähden ja siksi koko ajan tekee mieli jotain herkkuja... Ennen olen kuitenkin pystynyt olemaan syömättä herkkuja aika pitkiäkin aikoja melko vähällä vaivalla. Nyt täytyy vaan keskittyä syömään kunnolla päivän aikana, niin illaksi ei kasva mitään hurjaa energiavajetta, jolloin mikään muu ei sitten kelpaa kun herkut.

Mutta siis, nämä seikat huomioon ottaen ajattelin, ettei mun keskivartalolle ole tapahtunut varmaan yhtään mitään tässä neljän kuukauden aikana, jolloin edellinen kuva on otettu. En kovin mielelläni edes ottanut kuvaa, sillä peilikuva ei omaan silmään näyttänyt muuttuneen mihinkään, mutta kyllähän siinä noihin aikaisempiin kuviin verrattuna vähän jotain olikin tapahtunut.
raskaudesta palautuminen

vartalo synnytyksen jälkeen
Alavartalo

Kaikki vanhat housut on mahtunut jo jonkin aikaa hyvin jalkaan, mutta oon myös huomannut, että mun pyllystä on tullut aika lättänä... Ei mulla ennenkään mikään kyykkääjän hyppyripeppu ollut, mutta nyt tuntuu, että ne vähäisetkin lihakset on sieltä kadonneet. Pitäis vissiin alkaa niitä kyykkyjä sun muita tekemään vähän ahkerammin.

Tämmöinen tilanne on siis tällä hetkellä! Meillä loppui jossain vaiheessa vaa'asta patteri enkä pitkään aikaan tiennyt mitä painoin, mutta kun tuossa vähän aikaa sitten ostin uuden, painoin himppasen alle sen mitä olin ennen raskautta. Mutta painolla ei kyllä kauheesti ole mulle merkitystä, sillä vaatteista muutoksen huomaa parhaiten. Ja luultavasti mulla oli ennen raskautta vähän enemmän lihasta, joka painaa enenmmän. Oon kuitenkin tilanteeseen ihan kohtalaisen tyytyväinen, sillä vaikka en missään huippukunnossa ole, niin kroppa tuntuu kuitenkin taas omalta. Varmaan voisin olla  timmimmässäkin kunnossa, jos jaksaisin nyt vähän skarpata tuon syömisen kanssa. Mutta pääasia on, että treenaaminen sujuu, liikkuminen tuntuu kivalta ja arjessa jaksaa. Ja sitähän kai sanotaan, että raskaudesta palautumiseen menee ainakin se sama aika, jonka raskaus on kestänytkin. Eli eihän tässä mikään hätä ole. 

Pitääkin ehkä tehdä vielä viimeinen katsaus, sitten kun synnytyksestä on kulunut vuosi...

Hyvään oloon ja terveyteen muuten liittyen, on mun Instagramissa käynnissä pikainen arvonta, jossa voi voittaa liput tänä viikonloppuna järjestettäville I love me -messuille! Käykäähän osallistumassa! Aikaa on vielä tiistai-iltaan klo 23 asti.

Ei kommentteja