Sisällön tarjoaa Blogger.

Äidin omaa aikaa


äidin omaa aikaa

Jokainen äiti kaipaa varmasti joskus omaa aikaa, mutta kuinka paljon ja kuinka usein on sopivasti? 

Mä oon jo jokusen kuukauden käynyt sunnuntaisin töissä, tehnyt muutaman esiintymiskeikan, treenannut niitä varten ja tuurannutkin jonkun kerran sirkustunneilla. Kun mä oon poissa, on Pikku Myy Rion kanssa tai menee mummille hoitoon. Se viihtyy mummilassa oikein hyvin eikä mitään pahempia harmituksia ole tullut, vaikka äiti onkin jonkin aikaa pois. Välillä töihin meno tuntuu jopa ihan omalta ajalta ja metromatka aivan yksin voi olla hyvinkin rentouttava hetki. On ihanaa, kun oon muutaman kerran päässyt treenaamaan yksin, mutta ne on oikeastaan aina liittyneet keikkatreeneihin eikä silloin voi samalla tavalla rentoutua kuin menemällä vaikka jonnekin jumppatunnille, jossa saa todella heittää aivot narikkaan. Arki rullaa siis ihan kivasti ja ollaan tosi kiitollisia, että meillä on edes yksi hoitopaikka, jonne viedä Myytä, kun kaikilla ei ole sitäkään.


Mutta... se ei silti poista sitä tosiseikkaa, että joskus sitä vain kaipaa pientä irtiottoa arjesta. Mun on aika vaikea järjestää itselleni ihan muuten vain omaa aikaa, sillä aina kun saan Myylle hoitajan, tuntuu, että se aika pitää käyttää jotenkin todella tehokkaasti hyödyksi ja mennä esim. just treenaamaan. Kesällä mä kävin joogassa, joka oli tosi ihanaa, kun sai keskittyä vain siihen sen tunnin ajan, mutta syksyn tultua siihen ei ole ollut enää aikaa. Pari kertaa oon käynyt kaverin kanssa kahvilla ilman Myytä ja Rion kanssa ollaan oltu kahdestaan treffeillä KERRAN Myyn syntymän jälkeen. Se oli silloin puoli vuotias, mulla oli synttärit ja me käytiin leffassa. Ehkä seuraava kerta on sitten kun  Myy täyttää vuoden, hehe...


Viime viikolla mä pääsin kuitenkin taas viettämään vähän omaa aikaa, sillä olin päättänyt, että keikkarupeaman jälkeen sitä on vaan pakko vähän ottaa ja pyysin kaverin leffaan mun kanssa. Oli niin ihana nähdä kaveria, katsoa kunnon tyttöhömppäleffa (Bridget Jones's Baby!) ja kahvitellakin sen jälkeen. Lisäksi sunnuntaina pääsin vielä toisen kaverin baby showereihin ilman Myytä ja oli tosi hauska nähdä kavereita, joita en ollut vähään aikaan nähnyt. Viikon jälkeen olo oli rentoutunut ja nyt taas jaksaa arkista aherrusta!



Netissä ihmisten kokemuksia lukiessani olen pistänyt merkille, että äidit kaipaavat melko eri verran omaa aikaa. Osa ei halua jättää lastansa ehkä pariin vuoteen kauppareissua tai koiran ulkoilutusta pidemmäksi ajaksi ollenkaan ja toiset käyvät bailaamassa tai pienillä reissuilla jo parin kuukauden päästä syntymystä. Tilanteet on toki kaikilla erilaisia, mutta itse ajattelen, että äiti jaksaa arkea ja lapsen hoitoa paremmin, jos saa välillä tehdä mukavia juttuja ilman lapsia tai viettää hieman parisuhdeaikaa kodin ulkopuolella. Ajattelin muuten ehdottaa Riolle, että ensi vuonna voitais ottaa tavaksi viettää treffi-iltaa kahdestaan kerran kuussa.

Kuinka usein muut äidit viettää omaa aikaa ilman lapsia? Kerran viikossa? Kerran kuussa? Kerran vuodessa? Entäs parisuhdeaikaa ja treffi-iltoja?

4 kommenttia

  1. Hei!mistä toi hauska laukku on hommattu??

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on Assesoriezelta, mutta vuoden takaa. Ja enäänhän tota liikettäkään ei oo Suomessa...

      Poista
  2. Meillä on melkein 8 kk vauva ja kerran viikossa käyn kahvakuulassa (n. 1 h) ja muutamia kertoja olen ollut esim. syömässä kavereiden kanssa. Paljon tulee nähtyä kavereita vauvan kanssa ja sekin tuntuu melkein omalta ajalta vaikka vauva onkin siinä, kun saa höpötellä ja naureskella ystävien kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, toi on kyllä totta, että kivaa aikaa vertaistuen ja kavereiden merkeissä voi viettää myös vauvan kanssa!

      Poista