Sisällön tarjoaa Blogger.

Kasvojen öljypuhdistus ja kestovanulaput

Kasvojen öljypuhdistus ja kestovanulaput

Hei, nyt tulee pitkästä aikaa jotain muutakin kuin vain vauva- ja koliikkijuttuja! Asiaa nimittäin kasvojen öljypuhdistuksesta, jota olen käyttänyt kasvojen pesun tilalta jo jonkin aikaa. Yritin muistella kuinka kauan olen tätä metodia käyttänyt, mutta en ihan tarkalleen muista milloin aloitin... ainakaan kesän jälkeen en ole käyttänyt kasvojen pesuun mitään perinteisiä pesuaineita ja vettäkin vain suihkussa käydessä.

Alun perin törmäsin jossain tähän videoon, jossa selitetään oil cleansing method aika hyvin. Eli ideana on tehdä  itse öljysekoitus, jolla kasvot puhdistetaan. 

Öljysekoitukseen laitetaan:

*risiiniöljyä

Johon lisätään mieleistään toista öljyä/öljyjä kuten:

*jojobaöljy

*hamppuöljy

*viinirypäleensiemenöljy

*aprikoosinsiemenöljy

*manteliöljy

*oliiviöljy

*kookosöljy

*avokadoöljyä

Ja lopuksi vielä jotain spesiaaliöljyä kuten:

*arganöljyä 

(itse olen käyttänyt aina arganöljyä, niin muut ohjeessa mainitut öljyt eivät ole mulle tuttuja, mutta ne ovat: Tamanu oil, Sea Buckthorn oil, Neem oil, Rose Hip Seed oil)

Öljyjen suhteet riippuvat hieman omasta ihotyypistä ja kokeilemalla löytyy itselle paras yhdistelmä. Öljyjen olisi hyvä olla korkealaatuisia ja luomua. Itse olen ostanut niitä mm. Ruohonjuuresta. Metodissa öljyä hierotaan kuiville kasvoille, jonka jälkeen niille lasketaan kuumalla vedellä kasteltu pyyhe joksikin aikaa ja jolla öljy lopuksi pyyhitään pois. Luin kuitenkin, ettei "höyryttäminen" kuuman pyyhkeen alla ole hyväksi ihan päivittäin, niin olen itse soveltanut metodia niin, että olen pyyhkinyt öljyn pois kuumalla vedellä kastellulla vanulapulla. Ja hyvin se on toiminut niinkin! Puhdistuksen jälkeen kasvoille laitetaan normaalisti voidetta tai vaikka vähän lisää öljyä.

Kasvojen öljypuhdistus ja kestovanulaput
Mun öljypullo ei nyt ole kovin kuvauksellinen, kun on melkein tyhjä ja olen lisännyt sekoitukseen myös porkkanaöljyä, joka on tehnyt sen oranssiksi...

Itse teen puhdistuksen iltaisin ja aamulla käytän vain kasvovettä. Ja tajusin muuten vasta vähän aikaa sitten, ettei kasvoveden laittoon tarvitse vanulappua ollenkaan, sillä sitä voi lisätä vain käsillä, jolloin tuotettakaan ei mene turhaan hukkaan lappuu! Iho on voinut oikein hyvin, mutta tietysti en ole nyt ollut aivan normaalissa olotilassa, kun olen ollut raskaana, jolloin muutenkin iho usein voi hyvin ja nyt imetän. Videon tekijä (jolla on muuten superkauniin ja hyvinvoivan näköinen iho) kertoo itse saaneen metodin avulla avun akneen, joten rasvaisemmankaan ihon omaavan ei kannata pelätä kokeilla tätä. Itselläni on aika normaali iho, näin talvella vähän kuiva. Kuivuutta vastaankin tämä on kyllä hyvä, sillä vettä, joka oikeasti kuivattaa paljon, ei käytetä ollenkaan.

Vanulappujen käyttämisessä mua vähän kuitenkin harmitti niiden epäekologisuus... Mutta ratkaisu asiaan löytyikin helposti, kun vähän sattumalta törmäsin netissä kestovanulappuihin, joista en ollut ennen kuullutkaan! Ostin yksityiseltä tekijältä virkattuja puuvillaisia kestovanulappuja, jotka voi pestä pesukoneessa. Niinpä nykyään käytän niitä ja heitän ne käytön jälkeen vain pesupussiin (jotta eivät hukkuisi koneessa) odottamaan pesua. Laput tuntuivat ensimmäisellä käyttökerralla hieman kovilta ja ajattelin, etten ehkä halua käyttää niitä vauvan puhdistamiseen, mutta pesun jälkeen ne pehmenivätkin ja nyt ne ovat oikein mukavan tuntuisia. Olen näihin todella tyytyväinen ja näyttäähän nämä kaikenlisäksi söpöiltäkin! Ja jos virkkuukoukku yhtään pysyy kädessä, niin näitähän tekisi helposti varmaan itsekin. Olen myös nähnyt ommeltuja kestovanulappuja, olikohan jostain froteesta tms. tehty. Tuntuu kivalta, kun näin helpolla pääsee yhdestä roskaavasta tuotteesta kokonaan eroon!

Kasvojen öljypuhdistus ja kestovanulaput

Onko muille tällainen öljypuhdistus tuttu? Oletteko tykänneet? Tai kestovanulaput? 


P.S. Ota seurantaan myös blogin Facebook (joka vielä toistaiseksi löytyy nimellä Eat Hoop Love, sillä odotan nimenvaihtolupaa Facebookilta...) sekä Instagram (@ferdanifamily)!

1 kommentti

  1. On kestovanulaput tuttuja, esim. Kodin kestot ry:n verkkokaupasta löytyy. Voi tehdä eri materiaaleista. 😊

    VastaaPoista