Sisällön tarjoaa Blogger.

Oodi Otzeille ja vinkit kenkien huoltoon

Oodi Otzeille ja vinkit kenkien huoltoon

Aika moni on varmaan kuullut minimalistisista ja hyvin istuvista Otz-kengistä? Kun mä parisen vuotta sitten laitoin ensimmäistä kertaa Otzit jalkaan, huomasin heti niiden olevan parhaat kengät, jotka mulla on koskaan ollut jalassa. Ja siksipä ajattelin kirjoittaa tämän oodin Otzeille! Eikä tämä muuten ole mikään maksettu mainos, vaan hehkutusta ihan omasta ilosta!

Ozt -kengäthän ovat saaneet innoituksen 5300 vuotta sitten muumioituneen jäämiehen jalkineista ja ne on ideoitu Malibu Beachilla vuonna 2005. Nykyään kengät tunnetaan tyylikkäästä muotoilustaan sekä mukavuudestaan jo ympäri maailmaa. Monet tunnistavat varmaan parhaiten pellavaiset kesä-espadrillet, mutta tiesittekös, että Otzilta löytyy kenkiä käytettäväksi vaikka vuoden ympäri? Ja kun itse laittelin tuossa talvikenkiä kesäsäilöön, huomasin, että multahan löytyy Otzeja oikeastaan jo jokaiseen vuodenaikaan.

Mäkin aloitin Otz-tieni niistä perus pellavaisista kesäkengistä. Ja pian niiden kavereiksi saapuivat myös samaa mallia olevat nahkaiset versioit. Supermukavia molemmat, jotka menevät kesällä niin sukan kanssa kuin ilmankin. Näiden parien jälkeen olin niin hurmaantunut Otzeista, että hankin myös syksyisemmät Paso-nilkkurit. Ja ne ovat olleetkin ehkä eniten pitämäni pari, sillä ne menee monessa säässä ja on helppo vetäistä jalkaan, mitä näin äitinä ja esim. Lunaa usein repussa kantavana arvostaa suuresti. Viime talveksi ostin vielä talviversioitkin, jotka ovat mallia Brogan Padded Wibram. Ihanat nekin ja menivät kivasti niin leikkipuistossa kuin kaupungilla. Sitten mulla kävi vielä mäihä ja voitin vapaavalintaiset Otzit ja päädyin suloisiin vaaleanpunaisiin Troop Shearling karvakenkiin. Ja nyt viimeiseksi Otz-perheeseeni on liittyneet tori-löytö saappaat, jotka oli pakko ostaa vaikka ollaankin jo menossa kesää kohti. Kyllä niille viimeistään syksyllä kuitenkin tulee taas käyttöä.

Oodi Otzeille ja vinkit kenkien huoltoon

Oodi Otzeille ja vinkit kenkien huoltoon

Oodi Otzeille ja vinkit kenkien huoltoon

Eniten Otzeissa mä arvostan niiden mukavuutta, sillä kyllä, musta on tullut sen verran vanha, että haluan pitää jalassani vain hyväntuntuisia kenkiä. Mukavuus on Otzien tavaramerkin anatomisesti jalkaan suunnitellun korkkipohjallisen ansioita. Se mukautuu käyttäjän jalkaan ja on lisäksi antibakteerinen. Pellavakengät voi myös pestä pesukoneessa, kunhan ottaa pohjallisen pois. Otzeja voi muuten joutua "ajamaan sisään" jonkin aikaa tai ainakin mua on uudet kengät alussa vähän jopa hiertäneet. Mutta kun muutaman päivän jaksaa hieman kärvistellä, muovautuvat kengät juuri omaan jalkaan sopiviksi ja sitten meno onkin kuin pumpulissa kävelisi. 

Otzeissa mua ihastuttaa myös niiden eettisyys, sillä tuotannossa panostetaan ekologisuuteen. Kengissä käytetään luonnonmateriaaleja kuten pellavaa, villaa, korkkia ja nahkaa. Nahka hankitaan ympäristötietoisilta tuottajilta ja se on peräisin vain lihatuotantoon käytetyistä eläimistä. Ja onhan Otzit laadukkuudellaan kestävä valinta. 

Oodi Otzeille ja vinkit kenkien huoltoon

Olen mennyt pikku hiljaa vaatetuksessa minimalistisempaan suuntaan ja vaikka en voi itseäni vielä aivan minimalistiksi kutsua, olen päätynyt jo jonkin aikaa ostamaan vähemmän mutta laadukkaampia vaatteita ja kenkiä. Ja tässä mulla onkin jo aika kiva kenkäkokoelma! Näiden lisäksi aktiivisessa käytössä on yhdet Parikan puputennarit, paljasjalkalenkkarit ja kumpparit. Muutamia muitakin kenkiä toki löytyy, mutta aika monia olen jo myynyt tai laittanut pois. Kun ei niitä tule käytettyä, niin turhaa niitä on pitää tilaa viemässä! Mä en ole muuten käyttänyt korkkareita sen jälkeen, kun ollaan Rion kanssa tavattu, sillä ollaan saman pituisia, enkä halua näyttää sitä pidemmältä, heh. 

Otzit eivät ole niitä kaikkein edullisimpia kenkiä, mutta hinta selittyy laadulla ja kestävyydellä. Mä olen ollut syys- ja talvikenkieni laatuun supertyytyväinen ja kun on löytänyt itselleen hyvin sopivat kengät, maksaa niistä ihan mielellään. Mutta ne ensimmäiset espadrillet menivät jo toisena kesänä valitettavasti rikki... Niissä 90euron hinta tuntuu musta vähän suolaiselta yhden kesän kengistä. Espadrillet kuuluu ottaa juuri sopivan kokoisena eikä käyntivaraa tarvitse jättää, sillä kenkä muotoutuu jalkaan. Mä kuitenkin luulen, että mulla on saattanut jalka Lunan raskauden jälkeen hitusen kasvaa tai ainakin viime kesänä taisi olla aika turvonneet jalat, joka tietysti saattoi vaikuttaa kenkien hajoamiseen kärjestä... Vähän kyllä teksi vielä mieli hankkia uudet kesäksi (kenties entisiä kokoa isommat) tai kokeilla Otzien sandaalimallia! Onneksi otzshoes.fi:ssä on muuten aika usein aleja, joten kannattaa aina välillä kurkata sivuja, jos nämä kengät kiinnostaa! 

Ja hei, pikku Otz-vinkki! Jos kengät hajoaa niin, että ne pitää heittää jo roskiin, kannattaa pohjalliset ottaa kuitenkin talteen! Ne voi vielä laittaa joihinkin toisiin kenkiin kuten vaikka kumppareihin. 

Oodi Otzeille ja vinkit kenkien huoltoon

Oodi Otzeille ja vinkit kenkien huoltoon

Mä en ole aiemmin mitenkään erityisesti hoitanut mun kenkiä. Nahkakenkiin olen käyttänyt nahka-voidetta ja mokkaisiin jotain sprayta silloin kun olen muistanut. Nyt kun olen kerännyt jo useamman parin jokseenkin arvokkaita kenkiä, päätin alkaa pitämään niistä myös hyvää huolta, jotta ne pysyisivät mahdollisimman pitkään hyvinä. Nää mun vinkit on vähän kotikutoisia, mutta näilläkin pääsee ihan hyvin alkuun!

Ainakin kauden vaihtuessa, kuten nyt talvikenkien kanssa, kannattaa kengille tehdä pieni huolto ennen säilöön laittamista. 

* Tarkista voiko kengät pestä pesukoneessa, jotkin tennarit tms. voi!

* Puhdista irtolika koskealla rätillä. Mä käytin vauvan kosteuspyyhkeitä, jotka toimivat oikein hyvin!

* Harjaa mokkakengät mokkaharjalla. Mulla ei ole asiaankuuluvaa harjaa, mutta hankasin mokkakenkiä vain froteepyyhkeellä ja sekin toimi yllättävän hyvin ja sain putsattua vaaleista kengistä pari läikkää, joiden luulin jämähtäneen niihin lopullisesti. 

* Laita kenkien sisään paperia säilytyksen ajaksi, niin ne pitävät muotonsa. Tai lepolestit, jos omistat sellaiset.

* Saappaisiin voi laittaa rullatut lehdet tai pahvitötteröt säilytyksen ajaksi, niin ne pysyvät pystyssä.

* Ennen kostean kelin alkua, suojaa nahka- ja mokkakengät materiaaliin sopivalla kosteudensuoja-aineella. 


+mun extra vinkki: Joskus olen käyttänyt tennareiden ja tai muiden valkoisten kumipohjien putsaamiseen myös taikasientä. Toimii hyvin, mutta olen kuullut ettei ole oikeasti välttämättä kovin hyväksi kengille, sillä puhdustus perustuu pinnan hankaamiseen ja vaikka valkoista tulee, saattaa pinta likaantua tämän jälkeen vain helpommin. Mutta jos kyseessä on kengät, jotka muuten olisivat jo lähes menetetty tapaus, voi tällä keinolla niille saada vielä hetkeksi lisäelämää!


Onko täällä muita, jotka ovat ihastuneet Otzeihin? 


P.S. Ota seurantaan myös blogin Facebook (joka vielä edelleenkin löytyy nimellä Eat Hoop Love, kun Facebook ei ole antanut lupaa vaihtaa sitä...) sekä Instagram (@ferdanifamily)!

Ei kommentteja