Sisällön tarjoaa Blogger.

Pizzaperjantai! ...ja lauantai


Eilen mun alkoi tehdä mieli pizzaa, mutta koska uusi terveellisempi elämä on lähtenyt hyvin käyntiin, piti yrittää tehdä siitäkin vähän fiksumpi vaihtoehto. Nykyäänhän pizzapohjista on vaikka mitä terveysvaihtoehtoja kuten hiilaritonta tai vaikka kukkakaalista tehtyä pohjaa, mutta mä oon ollut vähän laiska testailemaan mitään niistä. Monet vaihtoehdot kuulostaa kyllä mielenkiintosilta, mutta ohjeet ovatkin niin monimutkaisia, että ei tämmöinen nopean ja helpon ruoan kokkailija jaksa semmosia alkaa väsäilemään...


Nyt päätin kuitenkin kokeilla gluteenitonta kaurakuitu-pizzapohjaa (<= ohje), jonka on kehitellyt Aino Ainon tarinoita treenamisesta -blogista. Ja sehän olikin aivan mahtava ohje! Ensinnäkin, kaura on musta hyvä hiilarinlähde, jota yritän käyttää itsekin usein vehnän sijasta esimerkiksi leivissä. Toiseksi, kaikki ohjeen ainekset löytyi meidän lähikaupasta (S-market), joka on tietysti plussaa. Ehkä ihan mistään pikku-Siwoista ei aineksia löydy, mutta vähän isommista marketeista varmasti. Ja kolmanneksi, tekeminen oli helppoa ja nopeeta, jota mä ehdottomasti arvostan!

kaurakuitupizzapohjaPizza tehdään siis kaurajauhoista, psylliumista, sokerijuurikaskuidusta, hiivasta, öljystä ja suolasta. Tarkka ohje löytyy sieltä Ainon blogista!

Täytteiksi mä laitoin paseerattua tomaattia, jauhelihaa, herkkusieniä, ananasta, paprikaa, fetan loput ja juustoa. Täytteillähän pizzasta saa halutessaan vaikka vielä terveellisempää, mutta mä menin nyt ihan perinteisillä seteillä, kun en kuitenkaan millään dieetillä ole. Pizzassa musta huonointa on juurikin se vehnä, joka tästä nyt puuttuu.

gluteeniton pizza

IMG_7413

Pizzan paistaminenkin meni onneksi ihan hyvin meidän hieman hankalahkolla kaasu-uunilla. Ja sitten se maku... Se oli oikeesti ihan täydellistä! Maistui tosi hyvältä eikä yhtään liian terveelliseltä. Riollekin tää maistui oikein hyvin ja se ei yleensä innostu mistään terveellisimmistä vaihtoehdoista, joita oon sille tarjoillut. Eli kiitos vaan Ainolle, että oot kehitellyt tällaisen loisto-ohjeen!

Ja bonuksena pizzassa on tietysti runsas kuitupitoisuus, joka on myös hyvä juttu! Pizzan jälkeen mahakin toimii oikein hienosti, joka ei olekaan raskaana olevalle aina ihan itsestäänselvyys...

Joten testailkaa ihmeessä, jos haluatte hyvää pizzaa ilman vehnää! Mä just söinkin viimeisen palan ja pitää varmasti tehdä tätä joskus uudestaankin!

Ei kommentteja