Sisällön tarjoaa Blogger.

Miksi puen lapseni vaaleanpunaiseen?

Miksi puen lapseni vaaleanpunaiseen

Pikku Myyllä on paljon vaaleanpunaisia vaatteita, joka nykypäivänä aiheuttaa aika rajujakin mielipiteitä puolesta ja varsinkin vastaan. Mä oon ehdottomasti sitä mieltä, että ei ole olemassa mitään tyttöjen- ja poikienvärejä, vaan kaikki voivat käyttää kaikkia värejä, mutta miksi mä silti pidän Myyllä niin paljon vaaleanpunaista? No, mäpä kerron muutaman syyn!

Ensinnäkin, mä tykkään vaaleanpunaisesta! Ja mulla on itselläkin aika paljon vaaleanpunaista. Mä oon meillä se, joka 95% ostaa Myyn vaatteet, joten mielestäni mä voin myös päättää millaisia ja minkä värisiä vaatteita kaappiin tulee. Myyllä on toki muitakin värejä kuin vaalenpunaista, mutta vaatteiden väripaletti on aika rajoittunut ihan siitä syystä, että mä en tykkää riemunkirjavasta ja kovin kirkkaista väreistä vaatteissa. Myyn vaatekaapissa on pääasiassa vain vaaleanpunaista (jota on siis eniten), harmaata, minttua/vaaleaa turkoosia, tumman sinistä, valkoista ja mustaa. Ja nämä on juuri ne värit, joita löytyy mun omastakin vaatekaapista (ei tosin eniten vaaleanpunaista) ja joista tykkään eniten! Aluksi Myyllä oli aika paljon muitakin värejä, sillä saatiin paljon käytettyjä vauvanvaatteita kavereilta enkä vielä silloin mitenkään hypettänyt lastenvaatteita. Pikku hiljaa kuitenkin huomasin, että ne mun ei-suosikki-värit jai Myyn vaatekaapista kovin vähälle käytölle, joten kokojen vaihtuessa on värivalikoimakin rajoittunut ja nyt lähes kaikki on aktiivisessa käytössä. Mä veikkaan, että aika monet muutkin vanhemmat tekee näin, sillä esim. yksi kaverini tykkää violetista ja lapsellakin on paljon violetteja vaatteita ja moni mustiin pukeutuva vanhempi pukee lapsensakin mustaan. Joten miksi ei!? Jos sä ne vaatteet ostat ja niitä lapsen päällä katselet, voit todellakin valita mitä väriä haluat!

Miksi puen lapseni vaaleanpunaiseen

Toiseksi, mulla menee vähän jo yli tää nykypäivän yltiöpäinen sukupulineutraalisuus! Meillä on tyttölapsi ja tyttönä me häntä kasvatetaan ainakin siihen asti, kunnes hän jokupäivä itse mahdollisesti kertoisikin tuntevansa olevan jotakin muuta. Ja eihän tyttönä oleminen sulje melkein minkään asian tekemistä pois. Mua vähän jopa ärsyttää, kun sanotaan, että lapsia pitäisi pukea sukupuolineutraalisti erivärisiin vaatteisiin. Miksi? Kai mä saan oman lapseni pukea miten haluan! Myy on suurella todennäköisyydellä mun ainut tyttölapsi, jota saan pukea mekkoihin ja muuhun tyttömäiseen. Ja jossain vaiheessa se luultavasti alkaa itsekin sanoa mielipiteensä ja ehkä vaaleanpunainen ja muut äidin valitsemat jutut eivät sitten enää kelpaakaan. Mua ei mitenkään myös haittaa, että lapsen sukupuolen voi arvata. Myyllä kun on ollut niin hidasta tuo hiusten kasvu, että niistäkään ei sukupuolta ole voinut oikein päätellä... 

Miksi puen lapseni vaaleanpunaiseen

Ja kolmanneksi, vaaleanpunaisia vaatteita on hyvin paljon saatavilla! Kaupoissa pienten tyttöjen osastoilta löytyy paljon vaaleanpunaista ja jos sekä tytöille että pojille suunnattua vaatemallia on vain paria sävyä, ovat ne kovin usein juuri jokin punertava ja sinertävä sävy. Varsinkin ulkovaatteissa ei välttämättä ole kovin montaa eri väriä tarjolla ja erittäin suurella todennäköisyydellä ne ovat pinkki ja sininen. Ja mähän en muuten oikein tykkää kirkkaasta pinkistä! Siksipä, kun pinkki karsiutuu pois, vaihtoehdoksi jää vaaleanpunainen, jos sellainen on tarjolla. 

Miksi puen lapseni vaaleanpunaiseen

Mä en muuten kuitenkaan halua pukea Myytä päästä varpaisiin vaaleanpunaiseen, sille se näyttää mielestäni vähän hassulta (kuten minkä tahansa muunkin värin kanssa). Ja se onkin välillä hieman ongelmana vaaleanpunaisen hieman dominoivassa vaatekaapissa, hehe... Mutta toisaalta vaatekaapin värit ovat nyt kaikki aika yhteensopivia, joten vaatteiden yhdisteleminen on helppoa. Ja nykyään osaan ostovaiheessa jo vähän suunnitella minkäväristen vaatteiden kanssa uutta vaatekappaletta tultaisiin käyttämään eli jos kevääksi on kaapissa jo uusi vaaleanpunainen takki, ei sen kaveriksi osteta enää vaaleanpunaista pipoa. 

Mitä ajatuksia tämä herättää? Pukeeko muut pienten tyttöjen äidit lapsiaan vaaleanpunaiseen vai miellyttääkö unisex-linja enemmän? 


P.S. Ota seurantaan myös Eat Hoop Loven Facebook sekä Instagram (@eathooplove)!

7 kommenttia

  1. Meillä oli kanssa aluksi kaiken värisiä vaatteita (ja sitten niitä mun mielestä "rumia" vaatteita ei käytetty juuri yhtään). Neidin kasvaessa myös hänen päätösvaltansa on kasvanut eli todellakaan aina vaatevalinnat eivät hivele mun silmää, mutta tekevät epelin onnelliseksi.. vaaleanpunaista on sillä sitä hän toivoo.

    Mä ajattelen, että sukupuolineutraali asenne on oleellinen, kun esimerkiksi toimii opetustehtävissä: kaikille tasapuolisesti kaikkia vaihtoehtoja! Oman lapsen kanssa sitten juurikin niin, mikä hyvältä ja oikealta omassa perheessä tuntuu. Tärkeimpänä ehkä se asennekasvatus suhteessa omaan rooliin tässä maailmassa: ei ole mitään mitä tyttölapsi ei voisi tehdä ja sama toisin päin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä vähän kauhulla jo odotan milloin meilläkin alkaa oma tahto ulottua pukeutumiseen... :D Ja joo, meillä mennään kyllä myös samalla asennekasvatuksella, että sekä tytöt että pojat voivat tehdä juuri niitä asioita joita haluavat.

      Poista
  2. Meillä on poika, ja kyllä tää äiti pukee pojalle sinistä ja muuta ns. poikien väriä. Jos seuraava on tyttö voin luvata että kaappi täyttyy vaaleanpunaisella (myös oma lempivärini) ja kaikilla röyhelöillä ja tyttöjen hömpötyksillä. Kyllä tytöt saa olla tyttöjä ja pojat poikia 💕

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, kaikki pukekoot lapsensa kuin haluaa! :)

      Poista
  3. Mä en edes ymmärrä, miksi tämän pitää olla asia, jota pitää nykypäivänä miettiä. Uskoisin, ettei tasa-arvo kaadu siihen, jos tyttäresi pukeutuu vaaleanpunaiseen mekkoon. En usko, ettei tyttäresi voi haluta aikuisena rekkakuskiksi tai lentokapteeniksi ja päästä sellaiseksi, koska hänellä oli pari vuotiaana vaaleanpunaisia vaatteita...

    Omalla pojallani ei ole vaaleanpunaista ja tämä johtuu suurilta osin siitä, etten itse väristä pidä. Jos hän joku päivä haluaa pinkin hameen, hän sen saa.

    Koko tasa-arvo tuntuu nykyään olevan miinakenttä, missä jokainen valinta on joltain kantilta väärä. :( Tämä myös vie paljon huomiota niiltä asioilta, joihin oikeasti voisi keskittyä. Ja antaa tasa-arvoa vastustaville kaheleita esimerkkejä käytettäväksi.

    Ja kenellä on oikeesti aikaa edes aktiivisesti miettiä, minkä värisiä vaatteita jonkun muun
    muksulla on... Olen tätä blogia lueskellut, enkä ole asiaan kiinnittänyt mitään huomiota.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin mäkin olen ajatellut, ettei tätä tarvitsisi nykypäivänä edes miettiä, mutta kuitenkin olen saanut kommenttia, että lapseni pitäisi pukea sukupuolineutraalimmin... Ja totta tuo, että koko lasten tasa-arvo aihe on melkoinen miinakenttä nykyään. Kiva, kun olet lueskellut blogia!

      Poista
  4. Meiltä löytyy hyvin tyttömäisiä vaatteita, koska pieniä tyttösiä meillä kasvaa ♥♥

    VastaaPoista