Sisällön tarjoaa Blogger.

Ukraine International Airlines: business-luokka


Tutustumismatka Ukrainaan alkoi siis yllätyksellä matkustamisesta business-luokassa. Check in hoitui nopeasti omassa jonossa ja ruumaan olisi saanut ottaa kaksi laukkua, jotka saivat yhteensä painaa 32kg sekä tietysti käsimatkatavaran.


Kentällä päästiin Almost@Home -loungeen, josta kirjotinkin jo täällä. Loungesta meille meinas tulla jo melkein kiire, joten kipitettiin vauhdilla kohti koneen business-palveluita.

UIA bisiness class

IMG_3307

IMG_3319

Tää oli tosiaan mun eka kerta business-luokassa ja innolla odotinkin mitä tuleman piti. Meitä oli yhdentoista hengen seurue ja taidettiin olla ainoita busineksessa. UIA:n busineksessa oli kolmen penkin rivit kummallakin puolella, joista keskimmäisellä penkillä oli pieni pöytä, eli kummallakin puolella oli paikat kahdelle. Mun paikka oli 3D ja onnekkaana sain koko rivin yksin itselleni. Penkit olivat ihan mukavat, mutta mielestäni samankokoiset, kuin economyssakin. Parin tunnin matkalla en kerennyt nukkumaan, joten en tullut edes testanneeksi kuinka hyvin tuoleja sai kallistettua. Minkäänlaista viihdejärjestelmää ei näin lyhelle lennolle ollut tarjolla. Ennen koneen lähtöä lentoemännät kävivät jakamassa sanomalentiä, kosteuspyyhkeitä ja vettä tai mehua.

Pian päästyämme ilmaan alkoi ruokatarjoilu. Valittavana oli kanaa tai lohta perunoilla tai riisillä. Mä valitsin lohta riisillä. Annoksen lisäksi tuli katkarapualkupala, salaattia, tuoretta leipää ja tietysti jälkiruoka. Tykkäsin tosi paljon alkupalan isoista katkaravuista kananmunalla, kurkulla ja majoneesikastikkella. Salaatti fetalla ja oliiveilla oli myös oikein raikas. Leiväksi valitsin patonkia ja se oli ihanan rapsakkaa päältä ja pehmeää sisältä. Pääruoka ei kuitenkaan ollut kovin erikoinen eikä poikennut mielestäni esimerkiksi Finnairin economyn ruoista. Ruokajuomaksi valitsin valkoviiniä, joka maistui mulle ihan hyvin, mutten kyllä ole mikään viiniasiantuntija. Ruokaa oli tietysti mielyttävää syödä oikeilla aterimilla ja juoda oikeista laseista.



IMG_3320

SAM_0047

SAMSUNG CSC

Jälkiruokana oli suklaakakkua, joka oli tosi hyvää! Mähän olin jo loungessa rikkonut mun herkuttoman huhtikuun, sillä en vaan voinut jättää näitä kaikkia ihania herkkuja maistamatta. Ja siis ihan teitä vartenhan mä vaan niitä maistelin, että voin sitten rapotoida kaikista matkan herkuista. Enhän mä muuten niitä olis tarvinnut... hehe.

SAMSUNG CSC

IMG_3326

Ja täytyy kyllä sanoa, että siinä suklaakakkua syödessä, viiniä siemaillessa ja alhaalla siintäviä maisemia katsellessa tuli kyllä ihan superluksusolo! Oon tosi iloinen, että pääsin tällaisena perusmatkaajana kerrankin kokemaan tälläistä erikoiskohtelua. Lentoemännät olivat tosi ystävällisiä ja pelvelu pelasi loistavasti. Ruoan jälkeen saatiin lämpimät pyyhkeet ja sitten ei mennytkään enää kauaa, kun alettiin laskeutumaan.

Meillä oli Kiovasta vielä jatkolento Lviviin, jonne laukut menivät tietysti suoraan. Lyhyt Kiovan ja Lvivn välinen lento lennettiin economyssa, mutta sinne laskeuduttua saatiin laukut ruumasta todella nopeasti.

Maksaisinko itse business-luokasta? Katselin, että UIA:n keskimääräinen hinta Helsingistä Kiovaan ja takaisin on noin kolmisen sataa euroa economyssa ja kuutisen sataa busineksessa. Näin lyhyellä matkalla en kyllä maksaisi itse puolta enempää lentolipuista, vaikka palvelu pelasikin hyvin. Businesta perusreissaajan kannattaisi harkita pitkillä lennoilla tai jos olisi olisi joku useamman lennon reitti ja välissä tulisi pitkä odotus, sillä lounge oli mun mielestä tämän lentomatkan kohokohta. Ja näitäkin tapauksia itse harkitsisin vasta, jos kyseessä olisi joku hyvä alennus tai jonkinlainen matkustusluokan upgradaus.



*Postaus toteutettu yhteistyössä Ukraine International Airlinesin kanssa

2 kommenttia

  1. Vaikka Business istuin itse on fyysisesti sama kuin takana, on sinulla enemmän tilaa. Aivan kuten itse kirjoitit, keskipaikka, jota kaikki inhoavat, on poistettu käytöstä. Tämä jo yksinään tuo lisähintaa Business paikalle. Lisäksi useimmilla lentoyhtiöillä etummaiset rivit ovat hieman harvemmassa kuin viimeiset rivit. Euroopan sisällä taitaa lentää vain yksi yhtiö, jonka koneissa myös Euroopassa on eri istuimet Business ja Turistiluokissa.

    VastaaPoista
  2. Joo, toi on kyllä ihan totta. Itse ei aina muista, että isommat ja pidemmät ihmiset oikeesti saattaa kärsiä tilanpuutteesta ja business-luokka voisi olla hyvä ratkaisu siihen.

    VastaaPoista