Sisällön tarjoaa Blogger.

5 vinkkiä miten treenata, kun kotona on pieni lapsi!

5 vinkkiä miten treenata, kun kotona on pieni lapsi/lapsia?

Kesän jälkeen on kiva palata taas aktiivisempaan elämään ja monella lomien jälkeen motivaatio liikkumiseen nousee roimasti. Harrastukset alkaa ja kuntosalit pursuavat liikkujia. Mutta entäs äidit, jotka ovat "jumissa" kotona pienten lasten kanssa? Jumppaan ei ehkä pääse lähtemään milloin haluaa ja illalla, kun aikaa omaan treenihetkeen voisi löytyä, ei välttämättä  enää jaksa ajatellakaan mitään hikoilua...

Mä pohdin itsekin keinoja miten saada tarpeeksi aikaa treeneille, kun olen suurimman ajan päivästä yksin Pikku Myyn kanssa Rion ollessa töissä. Ja koska Rion työajat ovat vaihtelevia, en voi suunnitellakaan meneväni viikoittain johonkin tiettyyn aikaan olevaan harrastukseen (vaikka se niiiin ihanaa olisikin, sillä tällä hetkellä kaipaan eniten juuri sitä, että joku sanoisi mitä tehdään ja mä vaan tekisin perässä...). Silloin kun mä saan omaa aikaa, meen mä tietysti treenaamaan sirkusta, joka onkin se mun lempijuttu, mutta välillä olis niin kiva mennä vaikka joogaan, tanssitunnille, jumppaan tms...

Tässä on kuitenkin muutama vinkki, miten voit saada treenattua, vaikka olisit kiireinen kotiäiti:

  • Kuntosalien lapsiparkit  Monelta kuntosalilta löytyy lapsiparkki, jonne lapsen voisi jättää treenin ajaksi. Mäkin ajattelin tätä vaihtoehtoa jo huhtikuussa, mutta silloin ei vielä käyty sitä kokeilemassa. Kesällä mun kaveri kuitenkin pyysi mukaan kokeilemaan Elixiaa ja käytiin siellä Myyn kanssa. Kaverin samanikäinen lapsi jäi myös lapsiparkkiin, joka oli ihan kivanoloinen paikka ja siellä oli muitakin (myös Myytä pienempiä) lapsia. Mutta ehhän mä päässyt koko tunnille, kun Myy alkoi huutamaan niin hillittömästi jäätyään parkkiin ilman äitiä... Ja koska se on niin superkovaääninen, en kehdannut jättää sitä sinne huutamaankaan ja odottamaan rauhottuisiko se hetken päästä. Tämä toistui muutamaan otteeseen ja sitten luovutettiin ja lähdettiin kotiin. Höh. Meidän kokemuksen mukaan lapsiparkkiin voi siis joutua totuttelemaan todella pikku hiljaa...

  • Online jooga. Koska kaipaan joogaa lisää mun elämään, mutta en saa jotenkin yksin sitä tehtyä säännöllisesti, ostin nyt 3kk jakson Yogaiasta. Tunnit vaikuttaa aika laadukkailta ainakin niiden muutaman osalta, joita olen kerennyt kokeilemaan ja valikoimasta löytyy ilokseni myös muutakin kun vain alkeistunteja. Yogaia on myös kiva, kun sieltä löytyy live-tunteja sekä tallenteita, jolloin joogan voi tehdä milloin haluaa kuten esim. lapsen päiväunien aikana. Valikoimassa on vähän muitakin tunteja, kuten pilatesta, kahvakuulaa jne. 

  • Leikkipuistossa jumppaaminen.  Mä oon välillä tehnyt pienet jumpat ollessani Myyn kanssa ulkona. Monesta paikasta löytyy tankoja, joissa voi tehdä roikkuen vatsoja ja vetää leukoja, hiekkalaatikkon tai penkin reunalta voi tehdä dippejä ja jalkatreeniä jne. Mutta jotenkin se mua vähän nolottaa enkä ole kehdannut sitä leikkipuistossa muiden ihmisten joukossa tehdä, vaan vain silloin kun ollaan oltu omalla rauhallisella takapihalla. Vaikka miksipä sitä pitäis nolostella... 

  • Kotijumppa. Yksi vaihtoehto on sitten vaan jumpata itsekseen kotona. Tai miksei tässäkin vois käyttää jotain netin treenivideoita apuna. Itse olen harrastanut tätä aika vaihtelevasti ja se toimii parhaiten silloin, kun on joku ohjelma/suunnitelma mitä noudattaa. Sellainen "mä vähän tässä teen vatsalihaksia Pikku Kakkosen aikana" ei oikein mulla ainakaan toimi, kun oon muutenkin sellainen, että haluan, että silloin kun treenataan, tehdään kunnolla eikä pikkuisen aina silloin tällöin jossain väleissä.  Meillä on myös kotona crosstraineri, jonka Rio osti mulle tori.fi:stä, kun olin raskaana ja kantoi (kyllä KANTOI!!) sen jostain Vuosaaresta asti meille. Mutta hikisin treeni sillä on tehtykin varmaan sillä hankintamatkalla, sillä oonkohan mä ehkä kolme kertaa sitä käyttänyt ja nykyään se on siirretty parvekkeelle rumentamasta olkkaria... Kotona jumppaamisessa on tietysti myös se haitta (tai hyöty), että saatat saada pienen treenikaverin mukaan, joka saattaa häiritä keskittymistäsi (tai sitten voi käyttää tätä tyyppiä vaikka painona joissain liikkeissä). 

  • Juoksu. Juoksu on siitä hyvä treenimuoto, että sen voi aloittaa heti kotiovelta, joten treenipaikkaan kulkemiseen ei tarvitse tuhlata aikaa. Juoksuun ei tarvitse myöskään tuntitolkulla aikaa, vaan 30-60min voi riittää hyvin. Ihan harmittaa, kun jotenkin olin unohtanut koko juoksemisen ja vasta nyt loppukesästä olen käynyt jonkin kerran juoksemassa, vaikka sitä olisi voinut tehdä koko kesän.

5 vinkkiä miten treenata, kun kotona on pieni lapsi/lapsia?

Mites muut mamat treenaa? Kehtaatteko jumpata leikkipuistossa tai saatteko jotain oikeasti aikaiseksi Pikku Kakkosen aikana? Oletteko kokeilleet online-joogaa tai muuta treeniä? 

P.S. Ota seurantaan myös mun Instagram (@eathooplove) tai Facebook!

Ei kommentteja